Hyvinvointi?

*Sisältää mainoslinkkejä

Hyvinvointi. Se on vuosien aikana merkinnyt minulle eri asioita. Nuorempana en ajatellut asiaa juurikaan, koska en koennut tarvetta. Tärkeintä oli hauskuus. Elämässä ei ollut oikein muita haasteita kuin lukio ja ystävyyssuhteet. Myöhemmin tajusin henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin tärkeyden.

Sanotaan, että ihminen menee elämänmuutoksissa kuin heiluri; ensin laidasta laitan, heiluen edes takaisin kunnes löytää balanssin.

Minusta tuntuu, että se minun balanssini on löytymässä. En edes muista koska viimeksi olisin punninnut ruokani. Kun aloitin tämän fitnesstouhun, punnitsin kaiken. Jopa kasvikset. Mitään ei saanut mennä grammaakaan yli.

Paino on tullut ylös alimmasta painosta ja hyvä niin. Takaisin isoimaan lukuun paino ei tule kuitenkaan kipuamaan. Paita täältä.

Mutta. Jotta sääntöjä voi rikkoa, ne täytyy ensin osata. Käytän itse grammoja työkaluna valmennuksessa, koska ne yksinkertaisesti ovat helpoin tapa kertoa asiakkaalle oikeat ruokamäärät. Kun ihminen opettelee uusia elämäntapoja ja sitä kuuluisaa kohtuutta, en voi antaa neuvoja, että vähän sitä, paljon tuota, siltä väliltä tuota. Koska jokainen noudattaisi sitä omasta perspekstiivistään. Grammantarkkoja määriä ei kuitenkaan niin sanotusti taviksen tulisi noudattaa koko elämäänsä. Ruokien jatkuva punnitseminen itseasiassa katsotaan häiriintyneeksi syömiskäyttäytymiseksi. Ja allekirjoitan tuon. Etenkin kun puhutaan ahmimishäiriöistä, josta itsekkin vuosia sitten kärsin, säännöt usein vain pahentavat tilannetta. Terveellisiin elämäntapoihin ja etenkin ahmimishäiriöön parasta lääkettä on intuitiivinen syöminen.

Mutta jostain tulee kuitenkin aloittaa ja opetella. Intuitiivinen syöminen tarkoittaa sitä, että ihminen oppii kuuntelemaan kehoaan ja ravitsemaan sitä terveellisellä ravinnolla. Keho kaipaa vitamiineja sekä rakennusaineita, ei sokeria ja valkoisia jauhoja. Mielen ja kehon halut pitää oppia erottamaan. Itse en ylipainoisena välttämättä edes tunnistanut, että mikä on nälkää ja mikä mielihaluja ja tekemisen puutetta.

Luonnollisesti, myös etenkin viimeisten vuosien jälkeen, mielen hyvinvointi on noussut entistä suurempaan rooliin. Olen voinut elämässäni paljon pahoin, johtuen muun muassa ylipainosta, itsetunto-ongelmista ja kiusaamisesta. Sen vuoksi olin myös masentunut. Aikuisena olen ollut rikki ja surullinen, kohdannut kipeitä asioita.

Mutta tällä hetkellä tiedän, mistä koostuu henkinen hyvinvointi omalla kohdallani. Osaan parantaa itseni ja osaan suunnatta kohti onnellisuutta.

Läheiset suhteet ja ylipäätään hedelmälliset sosiaaliset suhteet ovat äärettömän tärkeä osa hyvinvointia. Ja minä sanon tämän, 90% introvertti. Kyllä. Hyvät ihmiset ovat nyt minulle asia, josta voimaannun ja saan energiaa.

Viime vuoden kokemuksien jälkeen erakoiduin. Olin yksin, en halunnut kertoa isoimpia kipuja, jotta minulle ei tule tunnetta, että olen taakka tai joudun lohduttamaan muita kun he järkyttyvät surustani. Pyrin tekemään kaiken yksin. Ja nyt olen tajunnut, että se ei ole vahvuutta. Se ei ole se oikea tie. Vahva ihminen osaa pyytää myös apua, vahva ihminen osaa olla myös heikko.

Toki, olen oppinut hurjasti uusia taitoja, koska on ollut pakko. Mutta aluksi olen pyytänyt joltain apua kädestä pitäen. Nyt osaan korjata tietokonettani pikkujutuista, uskallan viedä auton ihan yksin korjaamolle ja jopa ymmärrän jotain autosanastoa. Minusta on tullut aidosti reipas ja riippumaton ja se tuntuu hyvältä. Mutta oikealla hetkellä, osaan myös pyytää apua. Etenkin konkreettisiin asioihin. Suruun ja henkiseen taakkaan en vielä niin hyvin. Pelkään päästää ihmisiä ihan lähelle. Pelkään, että sanomaani käytetään minua vastaan. Pelkään, että minut hylätään jos näytän kaiken. Pelkään, että minut ymmärretään väärin.

Luottamuksen suhteen olen vielä heilurin toisessa ääripäässä. Siitä, että luotin sokeana rakkauteen, olen käpertynyt itseeni ja näen joka puolella piilotettuja miinoja. Mutta vielä heilurini tasaantuu ja uskallan taas luottaa. Koska hyvinvointi on tasapainoa, ei ääripäitä.

itselleni hyvinvointi on armollisuutta, vaikka samalla vaadin itseltäni paljon. Olen oppinut milloin löysätä laukkaa ja milloin kiristää tahtia. Olen oppinut kohtuuden kauneuden. Mutta eniten tällä hetkellä hyvinvointiani liikunnan ja ravinnon lisäksi tukee läheiset ihmissuhteeni.

Koska kuolinvuoteella ihmiset eivät mieti materiaansa, painoansa, koulutustaan tai mitään sellaista. Vaan läheisiä ihmissuhteitaan, ylipäätään sitä minkälaisia ovat muille olleet. Olinko tarpeeksi läsnä, sanoinko tarpeeksi, että ”rakastan sinua”. Olinko hyvä puoliso, hyvä vanhempi, ystävä.

Hyvinvointi on rakkautta. Rakkautta itseäsi kohtaan, rakkautta elämää ja muita ihmisiä kohtaan.

Paita täältä

 

****

 

Royal Look Pirkkala tarjoaa loka- marraskuun aikana tehdyille varauksille (värikäsittely) niophlex-hoidon veloituksetta.

Käsittelyhoito tehdään hiusten värjäyksen tai vaalennuksen yhteydessä, mutta sen voidaan tehdä myös yksistään.

Niophlex-hoitokäsittelyn jälkeen hiukset lähes hohtivat ja tuntuivat entistä kimmoisemmilta. Hiukset olivat hoidon jälkeen myös huomattavasti sileämmät sekä pehmeämmät ja hiusharja liukui sulavasti hiuksien läpi, takut olivat hävinneet. Kiilto ja pehmeys olivat aivan eri luokkaa kuin ennen Niophlexia.

Kotihoitotuotteella on suuri merkitys käsittelylle.

 

Kotihoitotuotteen löydät myös Royal Lookista.

 

Royal Look
Perkiöntie 55
33960
Pirkkala
Puh. 045 610 3411

 

Laihdutuksen jälkeen: pohkeet

*Sisältää mainoslinkkejä

Aloitan uuden blogisarjan; laihdutuksen jälkeen.

Minulta kysytään usein laihdutukseen liittyviä kysymyksiä ja ajattelin vihdoinkin avata niitä täällä blogin puolella. Kysymykset koskevat ihoa ja sen palautumista, raskausarpia, saavutetun painon ylläpitoa, sosiaalisia tilanteita yms. Kysymyksiä saa esittää, vastaan niihin osaamiseni ja oman avoimuuteni mukaisesti.

Tällä kertaa otan puheenaiheeksi pohkeet. Miksi? Koska yksi yleinen piirre jos painoa löytyy enemmän ovat isot pohkeet. Kun keho kantaa päivittäin isoa kuormaa, pohkeet tekevät siitä isoimman työn. Samalla tavalla kuin polvet ovat liiallisen kuorman vuoksi koetuksella, myös pohkeet saavat kovan treenin joka päivä. Itselläni paino oli vuonna 2009 melkein 110kg, joten pohkeet ovat silloin olleet kymmeniä kiloja suuremmalla koetuksella kuin nykyään. Muistan, kuinka pienetkin kävelylenkit saivat pohkeet aina ihan tuleen. Jalkapöytäni on myös silloin laskenut, joskaan se ei koskaan ole ollut mitenkään erityisen korkea. Minulla on siis aina ollut ns. pullajalka. Ja toki, myös pohkeeni ovat jo luonnostaan isot. Eli vaikka olisin ollut ikäni hoikka, pohkeeni olisivat silti mitä luultavimmin normaalia isommat.

Pohkeeni ovat kehossani sellainen osa, johon olen toki tottunut, mutta mitä ehkä itse karsastan eniten. En koskaan pidä mekkoja tai hameita ja jos pidänkin, laitan ehdottomasti peittävät mustat sukkahousut. Pohkeissani on myös selluliittia. Selluliitti onkin eräs blogisarjan jaksoista, johon tulen myöhemmin pureutumaan tarkemmin. Minua on jonkun verran kiusattu pohkeistani, mutta en silti ole siitä sen suuremmin traumatisoitunut. Pystyn elämään pohkeideni kanssa, mutta eivät missään nimessä ole kehoni lemppariosa. Kadehdin kapeasäärisiä naisia! Voi kun itselläkin olisi kauniit ja kapeat pohkeet, tai eritoten nilkat. Isommatkin pohkeet voivat olla kauniit, jos sääret ovat hoikemmat. Mutta itselläni on niin sanottu cancles, eli nilkka tuntuu puuttuvan. (Nauratti edes kirjoittaa tuo lause, haha.)

Onneksi jalkani ovat aika pitkät ja korkkareilla saa jotain apua nilkkoihin, mutta painajaiseni olisi laittaa tennarit ja mekko/shortsit. Shortsitkin ylipäätään ovat minulle ehdoton nounou.

Laihtuvatko pohkeet?

Kun laihduin, myös pohkeeni laihtuivat. Eli ne kyllä kutistuvat mukana. Mutta rasvaahan ei pysty polttamaan tai laihduttamaan paikallisesti sieltä mistä itse haluaa. Olen vuosikausia etsinyt tietoa, että mitä suurille pohkeille voisi laihdutuksen sijaan yrittää tehdä. Joka paikassa on sanottu, että älä treenaa niitä ja sitä ohjetta olen tyhmänä noudattanut.

Päärynä- ja tiimalasivartalon ongelma?

Sukuvikana meidän suvun naisilla on huono verenkierto jaloissa. Veri ja nesteet kulkevat jalkoihin, mutta eivät takaisin ylös. Meillä kaikilla on raskaampi ala- kuin yläkroppa. Tähän aivan ehdoton lääke on liike. Pohkeita siis tulee treenata, mutta pitkiä sarjoja pienillä painoilla, jopa 50 toiston sarjoja. Näin pohkeiden verenkierto ja aineenvaihdunta parantuu ja pitkät lihakset kehittyvät. Myös lymfahierontaa kannattaa ehdottomasti harkita.

Kysyin jopa plastiikkakirurgia W:llä, kun olin siellä happokuorinnassa (postaus tässä), että voiko pohkeille tehdä kirurgisesti mitään ja kuulemma ei oikein voi. Etenkin, jos nilkka on iso, kuten minulla. Jos pohkeeni pienentäisi kirurgisesti, sääristäni tulisi vain tasapaksut pötköt. Nilkan operointi on kuulemma hyvin vaarallista, eikä se kannata. Eli nyt vaan reeniä, poro, reeniä. Ja toisaalta hyväksyä se fakta, että pohkeeni tulevat aina olemaan isot ja keskittyä vain niiden kiinteyttämiseen and just f*cking embrace them. #canclespositivity

Käyttöön otan myös tukisukat (seksikästä), hieronnan sekä palauttavan aerobisen ja säännöllisen venyttelyn. Kaikki, mikä parantaa pohkeiden verenkiertoa. Korostan edelleen, että pohkeet ovat sellainen asia, joiden takia en ole epävarma mutta tiedostan, että olisin paremman näköinen kauniilla, kapeilla säärillä. On hyvä, että pohkeissa on muotoa ja pihviä, mutta omistani voisin jo mielellään lahjoittaa vähäosaisille. Vaikka niille miehille, jotka treenaavat pohkeitaan vuosia ilman sen suurempaa kehitystä. Sorry bros, se kaikki pihvi tuli ilmeisesti mulle.

No ne saappaat?

Saappaiden löytäminen on isopohkeiselle naiselle yhtä tuskaa. Nilkkureista on oikein välitä, koska ne usein katkaisevat jalan juuri väärästä kohtaa, tehden niistä vieläkin isommat näköiset. Suosin saappaita, joissa on käytetty stretch-materiaalia. Saatan löytää sopivia saappaita Hennesistä tai vaikkapa Cittarista. Viime vuonna ostin ihanat saappaat, mitkä käytin puhki ja nyt itken verta kun omaa kokoani ei vieläkään ole tullut varastoon. Kengät olivat kenkäcity.fi sivustolta, missä on enemmänkn xl-vartisia kenkiä. Myös KipKop stroresta olen löytänyt yhdet saappaat. Myös muista kaupoista voi ihan sattumalta löytää sopivia ja otan mielelläni vinkkejä vastaan. Nyt löysin Zalandosta yhdet, mutta niiden jalkaan saaminen on yksi perkuleen työmaa.

Okei, nyt on aika 1:st world problems, eli ottakaa jälleen minun kitinät huumorilla.

Treenihousut täältä ja täältä

Koodilla PAULIINA15 -15% alea. Voimassa toistaiseksi. 

Uutta! Bia Brazil -mallistoon on tullut nyt Plus size koko. 

 

EDELLINEN POSTAUS: MODERNI KIRPPIS, ZADAA