Toimiva ruokarytmi laihduttajalle

Tämä tosin pätee kehen vain! 😀

Eli tämä syö 3-4 tunnin välein. Uskokaa pois, se on toimiva juttu. Nyt nämä paastodieetit ovat saaneet hirveästi huomiota, mutta varsinkin jos haluat kasvattaa lihasta, on olisi hyvä syödä monta kertaa päivässä, muutaman tunnin välein. Se on myös paras tapa pitää aineenvaihdunta toiminnassa.

Syö aamulla paljon ja illalla vähän

Eli periaatteessa ihan toisinpäin, kuin miten ihmiset normaalisti ovat tottuneet syömään. Tosi usein ihmiset skippaavat aamupalan, syövät kevyen lounaan ja sitten illalla kotiin päästyään syövät koko keittiön tyhjäksi. Ei hyvä.

Syökää ihan kunnon rehellinen aamupala. Oikeasti.

Jos et ole tottunut aamupalaa syömään on sen aloittaminen varmasti vaikeaa (jopa kamalaa), mutta kannattavaa. Aamupala saa aineenvaihdunnan käyntiin ja ehkäisee usein tätä illalla tapahtuvaa ylensyömistä. Myös hyvät rasvat ruokavaliossa pitävät verensokerin kurissa, mikä myöskin ehkäisee verensokerin tipahtamista ja siitä seuraavaa ylensyömistä.

Päivälläkin olisi hyvä syödä joku lämmin ruoka. Tosi monet syövät päivälläkin todella vähän ja luulevat tekevän näin itsellensä palveluksen. Totuus on, että päivässä olisi hyvä syödä kaksi lämmintä ateriaa ja kohtuus kummassakin. Ja ennen toista lämmintä ruokaa joku välipala.

IMG_20150214_215040

Iltapalan on hyvä olla proteiinipitoinen ja ei turhan raskas. Rahkaa ja marjoja. Proteiinipitoinen iltapala edistää palautumista. Pieni ja maltillinen määrä hiilareita illalla on myös hyvä juttu. Se parantaa unen laatua ja auttaa nukahtamaan. Myös hyvät rasvat kannattaa muistaa iltapalassa.

Säännöllinen ruokailu ja oikea lautasmalli ovat hyvä nyrkkisääntö kaikille.

Screenshot_2014-03-13-13-23-21-1

Eli mielummin syö oikein ja terveellisesti, kuin että yrität olla syömättä. Syömättömyydella vain lakkautat aineenvaihdutasi eli toisinsanoen kalorinkulutuksesi eli olet turhan takia syömättä. Tiedän, että pienet annokset ovat alussa inhottavia, mutta mahalaukku ja mieli tottuu vähintään muutamassa viikossa muutokseen. Ja kun saat syöä muutaman tunnin välein, eivät pienet annoskoot oikeastaan edes haittaa. Ja itse ainakin huomasin vireystasoni nousevan kun ei mättänyt suuria annoksia. Keskellä päivää tai illalla syöty tuhti annos tuppasi vain väsyttämään.

Meillä useimilla on jo tieto ja käsitys siitä, että mikä syömisessä on oikein ja mikä väärin. usein se vain täytyy nähdä mustaavalkoisella uskoaksemme sen. Mutta muistakaa kasvikset, täysviljatuotteet ja proteiini. Toki siis omien  allergioittenne mukaan! 😀

Makuaisti tottuu kaikenlaiseen. Tottakai esim. keitetty parsa maistuu ihan perseeltä verrattuna bigmäkkiin. Sen nyt tajuaa erkkikin. 😀 Roskaruoka ja einestuotteet ovat täynnä aromivahventeita, mitkä ovat tuhonneet useiden meidän makuaistit. Mikään muu ei enää maistu miltään.  Minulla ainakin makuaisti on muuttunut suuresti ja pidän suuresti nykyään sellaisista ruoista, mitä ennen vihasin. Ja opin tietysti laittamaankin kevyttä ruokaa, käyttämään rohkeasti mausteita ja kokeilemaan erilaisia raaka-aine yhdistelmiä.

Rohkeasti kokeilemaan! Ja muistakaa, asenne ratkaisee. 🙂

Patu

www.pauliinaolivia.fi

10 vastausta artikkeliin “Toimiva ruokarytmi laihduttajalle”

  1. Todella hyvä postaus! Ja allekirjoitan kaikkeen mitä kirjoittit. Kokemusta on sekä tyhjästä lautasesta, että säännöllisen syömisestä. Kylläpä kesti aikaa oppia syödä aamupalaa ja säännöllisesti, mutta se kannatti! 🙂
    Oikein mukana päivä sulle, ja hyvää naisten päivää <3

    • Monet sanovat ihan sitä, että meinaa oksennus alussa tulla kun opettelee syömään aamupalaa. 🙁

      Kiitos samoin! <3

  2. Olisiko sulla jotain esimerkkiä kuinka monta grammaa proteiinia ja hiilaria laihduttajan kannattaisi lounaalla/päivällisellä syödä?

    • Voi kiitos, mutta en uskalla vielä näillä pätevyyksillä tehdä muille mitään ruokavalioita! 🙁 😀 Voit toki ottaa minun valmentajaani yhteyttä. Hän tekee myös sähköisesti yhteistyötä eli pelkkä ruokavalio varmasti onnistuisi. Etsippäs facebookista käsiisi sellainen herra kuin Ville Kusnetsov. Suosittelen lämpimästi. Hän sai minutkin kuntoon. 🙂

  3. Olipa hyödyllinen postaus, vaikka tuttua tietoahan tuo on mutta silti niin vaikea noudattaa. Koitan saada muutokset pikku hiljaa omaan arkeen, ehkäpä kesään mennessä syön säännöllisesti pieniä annoksia terveellistä ja puhdasta ruokaa, juon tarpeeksi vettä sekä liikun ja nukun riittävästi 🙂

  4. ”esim. keitetty parsa maistuu ihan perseeltä verrattuna bigmäkkiin.”

    Aamu alkoi railakkaalla naurulla. Kittos! 😃

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta