Kun aineenvaihdunta jumittaa dieetillä

Voi silloin apukeinoksi ottaa hiilihydraattitankkauksen. Tämä tarkoittaa siis sitä, että yhden tai jopa muutaman päivän ajan nostetaan hiilihydraattien määrää, samalla rajoittaen proteiinin ja rasvan määrä. Tarkoituksena on täyttää maksan glykogeenivarastot, boostata aineenvaihduntaa ja tuoda siihen tekemiseen taas lisää virtaa. Laihduttaessa ja dieetattaessa aineenvaihdunta useimmiten jossain kohtaa hidastuu ja pahimmissa tapauksissa pysähtyy lähes kokonaan. Jos kroppaa kituutetaan liian pienillä hiilari- tai kalorimäärillä, kroppa pyrkii taistelemaan tilannetta vastaan. Ei siis ensisijaisesti ole ollenkaan fiksua yrittää laihtua kituuttaeen itseään, toivoisin, että se olisi jo ainakin vakkarilukijoilleni selvää pässinlihaa tässä vaiheessa. Kuitenkin, vaikka laihdutus olisi maltillista, tekee kropalle hyvää välillä boostata aineenvaihduntaa. Ja siihen yksi hyvä keino on tämä hiilihydraattitankkaus, varsinkin jos treenaa usein ja kovaa.

Photo 2.4.2016 11.47.34

Itse pidän tankkaukset usein yksipäiväisinä ja jätän kokonaan rasvat sekä proteiinit pois. Syön hiilihydraatteja mahdollisimman puhtaista lähteistä n. 10g per painokilo sekä juon päivän aikana paljon vettä. Turvotus päivän aikana ja seuraavina päivinä on aikamoinen, mutta lähtee normaalissa arjessa ja treeneissä. Tankkauksen jälkeen onkin tarkoitus päästä heti treenaamaan ja käyttää täyttyneet maksan varastot. Ei siis ole järkeä tankata ja sen jälkeen maata sohvalla.

Hiilihydraattien laskemiseen voi mennä hetki, mutta kun oppii tarkastelemaan tuotteiden ravintosisältöjä, niin homma on suhteellisen yksinkertaista. Esim pastassa on sataa grammaa kohden noin 70-80 grammaa hiilaria. Eli 100g pastaa ei ole 100g hiilaria.

Photo 2.4.2016 21.40.38

Miksi tankkaukseen käytettään hiilaria ja miksi ei proteiinia tai rasvaa? Hiilari ja varsinkin tässä tapauksessa esim vaalea pasta tai leipä hulahtaa sopivasti kropamme läpi. Kun taas rasva ja proteiini ovat huomattavasti huonommin sulavia. Kunnon pihvi vain tukkisi suoliston ja koko tankkaus menisi aikalailla harakoille. Päivän alkuun voi toki lisätä hieman proteiinia, jotta verensokeri ei heilahda liikaa. Tankkauksen voi myös pitää muutaman päivän pituisena, varsinkin jos kyseessä on tankkaus esim. maratonia varten. Silloin olo ei tankkauksen aikana tai jälkeen ole yhtä turvonnut ja tukala. Silloin tankkauksen voi suorittaa niin, että syödään normaalisti, mutta hiilaria vain lisätään joka aterialle normaalia enemmän. Pullan yms voi toki nauttia, jos haluaa. Tekee varmasti hyvää ottaa yksi jos toinen sattuma tankkaukseen mukaan.

Hyviä hiilaritankkausen lähteitä ovat mm. vaalea pasta/ leipä / riisi jne (kuitu hidastaa ruoan sulamista, siksi vaalea eikä tumma), puuro, hedelmät, jugurtti, hillo jne.

Photo 1.4.2016 8.01.24

Jos siis olet laihduttanut kauan ja varsinkin jos hyvin niukka hiilarisesti sekä treenaat suhteellisen paljon, voit kokeilla hiilaritankkausta aineenvaihdunnan ja energian boostamiseen. Tärkeimmät asiat tässä ovat, että hiilari tulisi mahdollisimman puhtausta lähteistä ja vettä tulisi juoda tarpeeksi. On siis täysin normaalia, että kroppaan kertyy nestettä tankkauksen aikana, jos sitä ei kertyisi, niin jotain olisi mennyt pieleen.

Ihanaa alkanutta viikkoa! <3

Patu

www.pauliinaolivia.fi

6 vastausta artikkeliin “Kun aineenvaihdunta jumittaa dieetillä”

  1. Moi.
    Voisitko tehä sellasen postauksen missä kuvaat kaikki päivän aikana syödyt ruoat? Olisi kiva nähdä millaisia aterioita syöt 🙂

  2. Kuinka usein pidät tai susta on hyvä pitää tankkauspv dieetillä ollessa?

    • Riippuu hyvn paljon tilanteesta, mutta nyrkkisääntönä sanoisin, että aina jo paino jumittaa pidempään vaikka kaiken tekisi ns oikein. Eli kun puhti alkaa olla pois ja paino ei enää putoa. 🙂

  3. Treenaatko siis tankkauspäivänäkin? Paljon hiilareita per päivä saat dieetillä?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta