Mitä tapahtuu, kun ruokavalioon lisää hiilaria?

 

Tai oikeastaan, että miltä se tuntuu ja toistaiseksi aika kamalalta. 😀

Kalorit olen pitänyt samassa kuin ennenkin, mutta nostanut hiilihydraattien määrää, samalla hieman laskenut proteiinien ja rasvan määrää. Tämä tuntuu ihan reverse dieetiltä (ei siis sitä ole kuitenkaan, koska en pyri nostamaan kaloreita), jos joku tietää käsitteen. Tein itselleni sellaisen ratkaisun, että nostin hiilarien määrää suht reippaasti, mikä tietysti vaikuttaa olotilaan ja siihen, että kroppa tottuu taas hiilareihin. (suht reippaalla tarkoitan, että hiilaria lisätty maltilliset määrät kahdelle aterialle sekä treenijuomaan, ei sitä, että kattilallinen joka aterialle :D) En usko, että toisten kroppa kestää paremmin hiilareita kuin toisten, se on vain totuttelukysymys. Jos on pitkään ollut vähillä hiilareilla, tottakai kropalle menee hetki totutellessa. Hyvä juttu ovat olleet täysjyvätuotteet, jolloin verensokeri ei pääse nousemaan liian nopeasti. Mutta on toki vatsalla ollut totuttelemista myös siihen kuidun määrään..

Photo 14.4.2016 22.22.37

Go Ikea! Ihan suht asiallinen setti. 🙂

On myös monesti huomattu, että enemmän hiilaria sisältävä ruokavalio aiheuttaa enemmän näläntunnetta. Mutta itse huomasin omalla kohdallani, että paljon proteiinia ja rasvaa sisältävä ruokavalio ei oikein toimi ja tuo haluttuja tuloksia. Ja on tutkittu, että aivot tarvitsevat n. 140g glukoosia päivittäin ja hädintuskin sain tuota määrää kasaan. Tässä muutama lähde tukemaan väitettäni: Yhteishyvä, Compactfit.

Se, minkä fiiliksen lisätyt hiilarit ovat tehneet, ovat nälkä, pieni kiukkuisuus ja toisinaan murhanhimo (älkää nyt herranjumala ottako mua liian tosissaan! :D). Myös pientä turvotusta ja kaasuja on havaittavissa.. hyh hyh. Hiilihydraattien lisääminen kannattaa siis pääsääntöisesti tehdä aika maltillisesti, jotta säästyy sen suuremmilta sivuoireilta.

Photo 17.4.2016 11.56.17

Mutta tiedän, että kroppa ottaa oman aikansa sopeutumiseen ja toisaalta, myös niitä hyviä vaikutuksia on roppakaupalla. Treeni kulkee, saan huomattavasti enemmän painoja sarjoihin, palaudun nopeammin ja olen paljon skarpimpi. Ja toisaalta, painoa ei juurikaan ole tullut lisää. Vaikka hiilari sitoo nestettä itseensä ja kaiken järjen mukaan painoa pitäisi lisättyjen hiilareiden mukana tulla nesteen muodossa edes hieman. Mutta toisaalta, aineenvaihduntani on ottanut supervaihteen ja mikään ei ole jumissa. Paino on jopa nyt lähtenyt maltilliseen laskuun.

Nyt muutaman viikon jälkeen, olo on myös alkanut tasoittumaan.

Photo 14.4.2016 8.20.46

Hiilaria kannattaa siis lisätä ruokavalioon maltillisesti ja tiedostaa, että kropalla voi mennä hetki totuttelussa. Paino voi hieman nousta, nälkä kasvaa ja nesteitä kertyä, mutta kaikki tuo tasaantuu ajan kanssa. Oletusarvo on, että salillakäyvä ja terve ihminen kyllä sietää hiilaria. Varsinkin jos se on laadukkaista lähteistä. Lisääntynyt kuidunsaanti varmasti tekee muutoksia vatsan toiminnassa, mutta kaikkeen kaasutteluun ei tarvitse reagoida kauhulla, se on ihan normaalia. Vasta jos vatsa-ogelmat jatkuvat pitkään ilman loogista selitystä ja ne todella vaikeuttavat elämää, on syytä tehdä ruokavalioon uusia muutoksia.

Patu

www.pauliinaolivia.fi

18 vastausta artikkeliin “Mitä tapahtuu, kun ruokavalioon lisää hiilaria?”

  1. Aika harva tajuaa tai tietää miten tuo reverse diet todellisuudessa pitäisi toteuttaa, että keho tottuu hiilareihin. Muistan kuinka entinen valmentajani nosti kerralla n. 100 kcal. Todellisuudessa hiilareita nostetaan n.5 g kahden viikon välein. Protskut pidetään siellä n.2 kg/paino kg ja rasvoja myös nostetaan hiljalleen jos ovat todella alhaalla. Ihmiset ottavat ihmeellisiä oikoteitä ja se ei varmastikaan toimi.

    • Moikka Hanna,

      Jäin kovasti miettimään tuota sun ehdottamaa 5g ja koen sen kovin pieneksi määräksi. Tein laskelman, että tuo tarkoittaisi 20kcal lisäys aina kahden viikon välein. Kovin olisi pitkä reverse jos esim pyrittäisiin esim. 1500–> 2500. Oletko mistä päätynyt tuohon määrään vai tuliko peräti pilkkuvirhe ja tuon vitosen perästä puuttuu nolla? 🙂

      Myös proteiinin määrä dieetillä tai reversellä ei aina ole vakio, vaan riippuen tapauksesta liikkuu aina jossain 1,5g-2,5g/kg välillä. 🙂

  2. Huh aika kärkäs hyökkäys hannan kommenttia vastaan vaikka itse sain kuvan, että hän kommentoi yleisesti asiaa, eikä syyttäny sun tapaasi toimia vääräksi. Ilmeisesti piti tosiaan paikkansa tuo murhanhimoisuus 😅

    • Anteeksi, ei ollut missään nimessä tarkoitus hyökkiä ketään kohtaan. 🙁 Muokkasin kommenttia, jotta se ei vaikuttaisi pahalta. Nyt ehkä pointtini tulee paremmin esiin. 🙂

      Nälkä tekee kummia! 😀

  3. Taas palasin komentoimaan… Mulla siis on nyt kaks kertaa ollut aineenvaihdunta jumissa (aiemmin viime keväänä kun kroppa oli säästöliekillä alhaisien kalorien takia) ja nyt, koska kokeilin muuttaa makrot biosignaturen mukaiseksi (eli hiilarit iltaan tai liikunnan ympärille, koska rasva kertynyt selkään).

    Lopputulos oli se, että aamupäivisin mulla oli kamala olo ja kroppa senkun turpoi turpoomistaan. Ruuan kalorimäärät pysy samassa eli 2000kcal, mutta rasvaa oli enemmän. Kuukauden kokeilun jälkeen kun päänsäryt ja palelu oli päivittäistä päätin lopettaa. Nyt sitten viikon ollut taas hiilarivoittoisella ruokavaliolla ja olo paljon parempi. Turvotus vaan pitää edelleen pintansa ja kokeilun aikana tulleista kiloista (4kg) vasta kilo lähtenyt turvotusta pois. Hassua miten noin pienellä muutoksella sain lisäkiloja kerättyä… kun ei olisi totellut vaan jotain rasvamittausta 😀

    Hiilarien lisäystä nyt siis taas vähitellen – jos joskus pääsisi näistä muutamasta kilosta eroon. Kaikki aikanaan kai 😀 Mutta todellakin olen sitä mieltä että hiilarit kuuluu tasapainoiseen ruokavalioon.

    • Hiilareiden tuomat ”lisäkilot” tosiaan useimmiten ovat vain nestettä ja myös ihan sitä itseään, eli ulostemassaa. 😀 Eli kuitu lisää suoleen massaa, näin suomeksi sanottuna. 😀

      Kyllä, olen samaa mieltä. 🙂

  4. Joo samaa mieltä, että tuntui osuvan kyllä nyt johonkin arkaan paikkaan Hannan kommentti kun mäkin luin niin, että ihan yleisesti vaan kommentoi sitä miten ihmiset Reverse Dietin luulee olevan.

    • No johan nyt on markkinat. :O Ei kyllä arkaan paikkaan osunut ja samanlailla se otin, että yleisellä tasolla puhuttiin. Ilmeisesti mun vastaus oli sitten vain tyly vaikka en siihen pyrkinyt. Pahoittelen, pyrin ensi kerralla vähän siloittelemaan mun vastauksen kulmia, jos joku sanoo jotain, mitä en välttämättä allekirjoittaisi 🙂

      Tosi hyvä, että sanoitte, ettei moni muu luule samoin. 🙂

  5. Ei sitä kauaa jaksa ilman hiilareita. Se on vaan fakta. 🙂

    Puuroooo… nam nam 🙂

  6. Netissä on kyllä monenlaisia juttuja reverse dieetistä ja jos muistan oikein Layne Norton on kehittänyt tätä nimenomaa niin, että tuo lisäys on todellakin 5 gramman luokkaa, viikossa tai joka toisessa, en muista kumpi. Ja kesto on todellakin helposti se 6 kk. Se on tarkoitettu kovan dieetin jälkeen tehtäväksi, jotta keho adaptoi kaiken hiilarin hyvin ja painon nousu jäisi minimiin. Tätä suositellaan myös niille joilla aineenvaihdunta on jumissa. Eli eka kirjoittaja puhuu ihan asiaa, mutta sun tapauksessa kyse on ehkä ihan muusta tarkoitusperästä kuin kaloreiden kokonaismäärän lisäyksestä.

    • Oi, kiitos tästä! 🙂

      Kuten sanoit, netti on pullollaan eri vaihtoehtoja ja Layne on kyllä asiallinen tyyppi. Tyylejä on erilaisia ja itse ehkä näin ravintovalmentajana en ottaisi varsinkaan ei-kisaaja asiakkaille noin radikaalia lähestymistapaa. Itse ehkä näen ongelmakohdan näissä aina siinä, että ihmiset matkivat liikaa näitä netistä bongattu tapoja, ymmärtämättä sen syvällisemmin, että miksi ja kenelle ne on tarkoitettu. Layne eräällä videollaan perustelee kyllä erittäin hienosti sen, että mitä keholle ja aineenvaihdunnalle tapahtuu dieetin jälkeen ja ymmärrän, että mistä tämän teorian idea on syntynyt. Mutta näin (mielen)terveyden kannalta a) kova dieetti b) noin niukka
      hiilihydraatin lisääminen kuulostavat suorastaan järkyltä. 😀

      6kk ja 20 kcal viikossa on siltikin vain 520kcal. Eli esim. 1500 kalorista pääsisi puolessa vuodessa vain n. 2000kcal. Vuodessa, jos lisäys olisi joka toinen viikko. Hyvin mielenkiintoinen teoria, jota en lähtisi ihan heti kokeilemaan.. :O Puhumattakaa sitten miehistä, joiden kalorivaihtelut ovat hyvinkin suuria riippuen kaudesta, puhutaan siis jopa 2000kcal vaihteluista. Joku tässä nyt ei täsmää vai olenko nyt vain ymmärtänyt jotain todella väärin? :O Varmasti jossain vaiheessa nostot korotetaan?

      Reverse dieetin toteutus riippuu hyvin paljon sitä edeltäneen dieetin kestosta ja siitä, että kuinka monta kertaa kaloreita on tiputettu. Myös geenit vaikuttavat paljon. Käytännössä se, että kuinka jumissa se aineenvaihdunta on dieetin jäljiltä, sanelee pelin hengen. Siksi ei siis voi antaa täysin yleispätevää 5g ohjetta. Toisilla dieetti on voinut mennä yhdellä muutoksella ja aineenvaihdunta ja hormonitoiminta olla täysin kunnossa dieetin jälkeen, siinä missä toisilla aineenvaihdunta ja hormonitoiminta on stopannut täysin. Vaihtelut on siis hyvin suuria. Toisilla dieetti voi jopa boostaa aineenvaihduntaa. Esim, jos on menty 25% rasvoista noin 20%. (perusjamppa) Eli täysin luodinpitävää yhtä ratkaisua ei ole, vaan reverse täytyy suorittaa hyvin tapauskohtaisesti.

      Sama pätee esimerkiksi erilaisiin treenaustekniikoihin. Ne kuulostavat ja näyttävät hienoilta, mutta monen perusjampan tulisi mieluummin keskittyä ensin ihan perusasioihin. Hienot kikkailut aloitetaan usein liian aikaisessa vaiheessa ja niillä saadaan helposti enemmän damagea aikaan, kuin tuloksia.

      Varsinkin kun mennään fitnekseen, löytyy huimasti hyvinkin perusteltuja mielipiteitä ja teorioita. Ja jokainen ”guru” uskoo vahvasti olevansa oikeassa ja keksineensä pyörän uudelleen.

      Minua harmittaa vain suuresti aina se, että näitä asioita sanotaan kaikille sopiviksi ja yleiseksi suureksi totuudeksi. Kun todellisuudessa tuokin tyyli on hyvä vain äärimmäisille hifistelijöille. Tai, sanotaan nyt näin, että harvalle sopii noin rankka reverse, kun reverse muutenkin on paljon rankempi kuin itse dieetti. Ja ongelma tulee ehkä myös siinä, että näitä teorioita ei osata soveltaa eri tilanteisiin, vaan niitä tulkitaan liian kirjaimellisesti kuuntelematta kehoaan. Tuollaiseen tekniikkaan tarvitaan jo siis ensinnäkin todella suurta itsekuria, että ei repsahda ja lyö koko hommaa läskiksi. Monen pääkoppa on reversellä muutenkin aika koetuksella.

      Voi siis olla, että jokin tyyli toimii teoriassa kauniisti, mutta useimmille sen varsinainen toteutus on kuitenkin mahdotonta. Eri asia sitten on kisaajat ja ammattilaiset, jotka pystyvät käyttämään treenailuun ja ravintoon koko aikansa ja fokuksensa. 🙂

      Mutta toisaalta, kisaajankin kannalta 6kk reversellä on todella iso aika pois kasvatuskaudesta (ellei ole hyvät lääkkeet). Okei, rasvaa ei ehkä kerry, mutta jotenkin näen itse tuon koko tyylin hieman outona. Noh, ehkä minun ei tarvitse ymmärtää ihan kaikkea. 😀

      Mutta siis, tyyli ja teoria on todella HC ja en ihan heti suosittelisi ihan kenelle tahansa. 🙂

      Anteeksi pitkä vastaus ja haluan korostaa, että tarkoitukseni ei missään nimessä ole olla tyly tai ärhäkkä, haluan vaan perustella oman kantani kunnolla. 🙂

      Peace and love <3 😀

  7. Moikka,

    Mikä sun mielestä on sellainen määrä hiilaria mikä tulisi olla ruokavaliossa vai voiko ihminen pärjätä ihan kokonaan ilmankin?

    • Riippuu hyvin paljon eri asioista, paino, pituus, sukupuoli, elämäntilanne, aktiivisuustaso, työ jne. On siis mahdotonta antaa täysin tarkkaa ja vedenpitävää lukua. Ja ei sen elämän pitäisikään niin mennä! 🙂 Paras vinkki, mitä tähän voin sanoa, että syö niin paljon hiilaria, proteiinia ja hyviä rasvoja kuin suinkin pystyt. Kannattaa aina syödä se maksimaalinen määrä, jolla pysyy kuitenkin painonhallintatilanteessaan. 🙂

  8. Heippa ! En yleensä ikinä lue kenenkään blogeja mutta nyt syvennyin tähän sun ja sain kyllä sellasta inspistä tähän omaan laihduttamiseen että kiitosta vain kovastikkin tykkäsin kovastikkin ! Ja aijon jatkossakin lukea ☺

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta