Stressi lihottaa – mikä avuksi?

Sisältää kaupallisia linkkejä

Stressi on aiheena jo hyvin loppuunkäytetty. Se on vain yksi sana muiden joukossa: stressi.. ihan peruskauraa. Kaikilla on stressiä. Loppuun palamisia sielä ja täällä. Ihan perus juttu.

Mutta mitä jos siihen lisätäänkin sana lihominen, niin johan alkoi kiinnostamaan. Kyllä, stressi lihottaa. Stressi vaikeuttaa rasvan palamista, estää laihtumista ja usein lihottaa. Toki, on myös ihmisiä, jotka laihtuvat, kun elämä muuttuu stressaavaksi. Usein onkin huomattu, että stressaavissa elämäntilanteissa hoikka ihminen laihtuu ja ylipainoon taipuvainen ihminen lihoo.

P6030742

Miksi stressi lihottaa?

Suurin syy on se, että stressaantunut ihminen alkaa syödä erilailla. Stressi tekee ihmisen nälkäisemmäksi, sekä heikentää yöunia. Väsynyt ihminen janoaa nopeita energianlähteitä, kuten höttöhiilareita ja sokeria. Huono ravinto ylläpitää stressihormoneita sekä väsyttää ja noidankehä on luotu. Myös kahvi nostaa kortisolitasoja, mikä ylläpitää stressitilaa. Stressaantunut ihminen on ikäänkuin hälytystilassa eikä pysty rentoutumaan ja jos siihen vielä lisää kahvia, on soppa valmis. Lyhyesti sanottuna, stressihormonit estävät rasvaa palamasta ja keho on säästöliekin kaltaisessa tilassa. Kova stressi ja dieetti ovat usein tuhoontuomittu idea.

Mikä sitte avuksi?

Kaikista paras olisi tietysti päästä eroon stressiä aiheuttavista asioista sekä oppia stressinhallintaa. Ruokavaliolla on tässäkin asiassa äärettömän suuri vaikutus. Ruokavalion tulisi koostua kasviksista, marjoista, täysjyvätuotteista, hyvistä proteiinin lähteistä sekä paljon omega kolmosta sisältävistä ruuista, kuten kohesta ja pähkinöistä. Kahvi olisi hyvä vaihtaa kofeiinittomaan teehen, kuten yrttiteehen. Tärkeintä on pitää verensokeri tasaisena, koska verensokerin lasku nostaa kortisolitasoja eli ylläpitää stressiä. Sokeri ja höttöhiilarit tekevät verensokerin ensin nousupiikin ja sitten laskevat yhtä nopeasti. Alkoholia tulee ehdottomasti välttää, se aiheuttaa myös heilahteluita verensokeriin, puhumattakaan muista vaikutuksista, kuten sen vaikutuksesta rasva-aineenvaihduntaa jne.

On sanottu, että vähähiilihydraattinen ruokavalio olisi hyväksi, koska silloin verensokerit eivät pääse heilahtelemaan. Uskon tämän olevan hyvin yksilöllistä, koska toisille itse VHH voi aiheuttaa äärettömän suuren stressin kehoon ja huonon olon. Tässäkin asiassa se kultainen keskitie on varmasti paras. Hiilihydraatti kuitenkin auttaa kehoa paluautumaan sekä parantaa mm. unenlaatua. Stressaantuneen ihmisen tärkein asia onkin osata levätä ja nukkua hyvät ja pitkän yöunet. Hyvä yöunet auttavat myös stressin aiheuttamaan nesteen kertymiseen.

P6080941_01

Esimerkki ruokavalio:

Aamupalalla lautasellinen kaurapuuroa, marjoja ja jokin hyvä proteiininlähde, kuten raejuusto tai kanamuna. Runsaasti vettä sekä kupillinen roboois-teetä

Lounaalla ja runsaasti salaattia, lohta ja sekä pala ruisleipää

Välipalaksi vaikkapa hedelmä ja marjoja sekä pähkinöitä ja raejuustoa

Päivälliseksi reilusti kauden kasviksia, oliiviöljyä, täysjyväriisiä sekä kalkkunaa

Iltapalaksi olisi hyvä nauttia kreikkalaista jugurttia tai ab-jugurttia, mitkä sisältävät maitohappobakteereita ja ylläpitävät vatsan toimintaa ja tasapainoa. Nauti myös kupillinen rauhoittavaa kamomillateetä, pistä puhelimet ja muut laitteet pois ja lue hyvää kirjaa.

Liikunnan tulisi olla stressiä poistavaa, ei sitä aiheuttavaa. Alkuun kevyet palauttavat lenkit, jooga ja hengitysharjoitukset. Kova treeni on keholla stressaavaa, eikä kroppa osaa erottaa, onko stressi henkistä vai fyysistä. Siksi, jos sinulla on elämässäsi paljon henkistä stressiä, on hyvä rankan treenin sijaan kokeilla lempeämpiä liikunnan muotoja hetken aikaa. Muuten kroppa on pian ylikunnossa tai vähintään ylirasitustilassa. Onkin sanottu, että kehonrakennus on ennenkaikkea henkinen laji. Et voi jatkuvasti treenata kovaa ja ylläpitää tiukkaa ruokavaliota, jos pääsi ei sitä kestä. Pitää joko oppia stressinhallintaa tai tehdä elämästään niin suppea, että stressiä ei synny.

Henkinen stressi voi suhteellisen helpostikkin ajaa kehon uupumustilaan jos yhtälöön lisää liian rankan liikunnan ja kehon huonon ravitsemuksen: Joko liian vähän ruokaa tai liian kehnoa ruokaa. Stressaantuneet kannattaa hetkeksi unohtaa dieetit ja laihdutuskuurit ja pikkuhiljaa nostaa ruokamäärää ainakin kulutusta vastaavaksi, jotta kroppa pääsee palautumaan.

Stressaantuneen kannattaa siis:

  1. Rauhoittua ja ottaa reilusti vapaa-aikaa. Osata irtautua töistä. Oppia sanomaan ei.
  2. Vaihda kahvi yrittiteehen
  3. Syö runsaasti kasviksia, marjoja, hyviä proteiinin ja ja omega 3 lähteitä. Syö LAADUKASTA ruokaa. Unohda roskaruoka ja einekset. 
  4. NUKU ja LEPÄÄ
  5. Käy tarvittaessa myös verikokeissa, tarkista rauta-arvot sekä kilpparin toiminta

Itse vaihdoin kahvin nyt ainakin aluksi tähän detox teehen. Muistathan, että myös kola- ja energiajuomat, suklaa ja esim. kaakao sisältää kofeiinia ja niistä tulisi myös luopua.

P6141142

P6141144

Oman detox teesi saat TÄÄLTÄ

Houseofb

Patu

www.pauliinaolivia.fi

4 vastausta artikkeliin “Stressi lihottaa – mikä avuksi?”

  1. Tuli mieleen sun snäpistä, kun puhuit sun hormonitoiminnan sekoittumisesta. Sanoit että sulla on/oli kuparikierukka. Kuparikierukassa ei ole keltarauhashormonia, vaan se mekaanusesti ehkäisee raskautta.

    • Joo, eli ennen oli kapseli missä on keltarauhashormonia. Ja koska se on synteettistä, se sai oman hormonituotantoni loppumaan/hiipumaan. Ja nyt kun ei ole siis enää synteettistä hormonia (kapselista kuaprikierukkaan), niin kropan oman hormonituotanto on ihan sekaisin. 🙂

  2. Tähän stressiin liittyen olis mielenkiintoista kuulla, miten sulla yrittäjänä on onnistunut työn ja arjen rajaaminen toisistaan. Itsellä välillä ongelmana saada kotona tehtyä kouluun liittyviä juttuja ja ylipäätään saada asioita tehokkaasti aikaiseksi. Sitten sitä tulee stressattua siitä kun ei saakkaan asioita tehdyksi ja ne jäävät roikkumaan 😀

    • Teen yleensä heti aamusta työt pois alta. Itse en pysty olemaan tekemättä töitä. Tai se on pakko tehdä, koska asiakkaat kuitenkin odottavat palvelua koska ovat siitä maksaneet. 😀 Nyt olen rajannut ainakin niin, että viikonloput olen vapaalla. Myös illalla viimeistään klo 20 lopetan työt, että en käy ylikierroksilla ja saan illalla unta. Se on vähän hakemista ja vielä toistaiseksi en osaa sanoa kunnolla ei. 😀 Mutta pakko vain panostaa siihen omaan jaksamiseen tai muuten palaa loppuun.

Vastaa

 
Tykkää jutusta