Miten treenaan ja syön tällä hetkellä?

Sisältää affliate-linkin

Vaikka kamppailenkin stressin ja muiden inhottavien asioiden keskellä, en ole unohtanut #gymlaiffia. 😀 Ihan pakko myöntää, että tämä tämän vuoden painon nousu ja kropan löystyminen ovat ottaneet itsetuntoon. Paineet ulkonäöstä korostuivat entisestään, kun aloitin pt:n hommat. Vaikka en ole todellakaan mikään fitness- tai kisavalmentaja, mutta kyllä toisinaan löydän itseni ajattelemasta, että olenko liian lihava pt:ksi. En koe olevani varsinaisesti lihava, mutta olenko nimenomaan lihava pt:ksi. En anna ajatuksen vaivata liikaa ja varsinkin kun tiedän itse, että turpoamiseni ei johdu mättämisestä ja passiivisesta elämäntyylistä. Rankat elämänvaiheet verottivat unen- ja suorastaan elämänlaatua ja se kostautui rankalla kädellä.

Onneksi osaan kuitenkin luottaa ammattitaitooni sekä tietotaitooni. Minun täytyy vaan suhtautua itseeni kuin suhtautuisin haastavampaan asiakaskeissiin. Ihmiskeho on kuitenkin niin kompleksi, eikä kaikki todellakaan mene aina niin kuin strömssössä.

Nyt kuitenkin teen kaikkeni, että tilanne korjaantuisi ja olen ottanut härkää sarvista. Pääasia itselleni nyt on, että paino ei enää nouse mutta toisaalta, että en ota liikaa stressiä ruokavaliosta ja treenistä. Kaloreita tällä hetkellä syön noin hieman reilu 2000 ja hiilareita tulee sopivan reippaasti. Tarkoitus olisi nostaa kaloreita pikkuhiljaa ja parantaa kropan kykyä polttaa hiilareita. Aineenvaihdunta on selkeästi ollut jumissa, nesteitä kertynyt ja kroppa vaan kaiken kaikkiaan ihan sekaisin. Nyt ei ole aika mennä tiukalle dieetille ja pistää kroppaa uudestaan ihan solmuun. Nyt täytyy syödä noin kulutuksen mukaan, ehkä hieman alle tai yli ja pitää treeni kivana. Ei siis kahden tunnin settejä, vaan nopeita ja tehokkaita treenejä. Sellaisia missä aineenvaihduntaa saadaa kunnolla boostattua ja hormonitoimintaa tasapainoitettua. Myös alhaiset testotasot ovat myös naisilla ongelma ja niitä saadaan kohotettua kovetehoisella treenillä. Etenkin jalkatreenit tekevät nannaa testotuotannolle.

P7232033_01

Teen treenin nyt niin, että poljen lähisalillemme ja teen treenin, mikä kestää noin 30-40 min ja poljen takaisin kotiin. Näin koko treeni kestää vain noin tunnin ja olen kotona ennen kuin ehdin kissaa sanoa. Näin kortisolitasot eivät ehdi olemaan kauaa ylhäällä ja itse treenit eivät tuota suurta ja pitkäaikaista stressiä kehooni.

Syön monipuolisesti ja syön etenkin nyt paljon kalaa. Kala on jotenkin ollut se, mihin olen tänä vuonna panostanut. Mieluummin ostaa lohta ja ja muuta laadukasta kalaa tai lihaa ja pihistää sitten vaikka muusta, vaikkapa turhista lisäravinteista. Aamupala on se, mihin olen aina osannut panostaa ja mikä on minulle mieluista. Ehkä oma ongelmani tällä hetkellä syömisessä on se, että en malttaisi tehdä kunnon ruokaa. Ostan savustettua lohta ja syön sitä ja vaikkapa palan leipää tai kulhollisen puuroa. Mikä sinällään ei ole väärin, mutta kyllä sitä pitäisi syödä useammin ihan rehellinen lämmin ruoka. Kasviksia unohtamatta..

Olen siis hieman alle 170cm pitkä ja oma painotavoitteeni on jossain 70-75kg paikkeilla. Ja siis tuo tarkoittaa todellakin suurinpiirtein. Fiksuintahan on aina tehdä niin, että tiputtaa sen mikä helposti tippuu ja lopuksi kiinteytyy. Ja haluan korostaa, että kiinteytyminen tarkoittaa äärettömän kovaa työtä: kovaa treeniä ja tarkkaa kalorimäärää. Kaloreiden tulee olla yli kulutuksen, mutta ei niin paljoa, että ollaan ihan jo massakaudella. Kiiinteytyminen ja laihtuminen usein sekoitetaan keskenään, vaikka kyseessä on kaksi aivan eri asiaa.

IMG_7216

Vaatteet: *Ellos

Olin vielä viime vuonna tähän samaan aikaan noin 73kg ja näytin mielestäni hyvältä. Jos painan 63kg olen aivan liian tikku ja jos taas painan 83kg olen vähän liian tuhti mammarainen. Syksyllä, kun elämääni tuli kaikkea surua ja stressiä, en nukkunut noin kolmeen kuukauteen kunnolla ja painoni pompahti 73–> 79kg. Samoihin aikoihin lopetin myös hormonaalisen ehkäisyn, mikä on voinut edesauttaa asiaa. Keväällä stressitasot nousivat taas, kunnes kesällä pääsin hengähtämään. Mutta sittenhän vasta stressi laukesi ja paino alkoi todelle kertymään ihan silmissä. Paino hiipi jossain kohtaa jo 83kg ja minua todella ahdisti. Jos painoni on yli 78kg, en enää viihdy kropassani. Ja nyt tuntui, että stressi todella teki damagea. Olisi täysin eri asia, jos paino olisi noussut bodaamisen takia, mutta nyt ei todellakaan ollut niin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Uuden ruokavalion ja treenin kanssa olen elänyt nyt noin kaksi viikkoa ja paino on laskenut heti kolme-neljä kiloa eli nyt paino on 79,5kg. En ole siellä missä haluaisin olla, mutta pääasia nyt, että treeni kulkee edes jotenkin ja paino ei enää nouse. Tästä on hyvä hissun kissun katsoa, että milloin voisi aloittaa virallisen ”morsiusdieetin”. Koko aihe ehkä vähän ahdistaa, kun ensimmäisen kerran on sellainen olo, että tuntuu, että itsellä ei ole voimia tehdä kropan eteen mitään. En laihdu vaikka kuinka yrittäisin ja lihon jos vaikka katsonkin vesilasia. Siksi nyt ei todellakaan ole hyvä hetki laihduttaa. Nyt täytyy vain keskittyä syömään tarpeeksi ja monipuolisesti ja liikkumaan hyvin. Yksikään lahdutettu kilo ei ole terveyteni arvoinen. Haluan saada kroppani toimimaan ja sitten vasta keskityn siihen pinnalliseen puoleen. Siihen asti, onpahan enemmän mitä katsella! 😀

<3: Patu

Patu

www.pauliinaolivia.fi

8 vastausta artikkeliin “Miten treenaan ja syön tällä hetkellä?”

  1. Minun silmään näytät kauniilta. Kurveja on mutta kauniin muotoisia. Mielummin ottaisin sinut PT:ksi kuin ratakireän tiukkapipon 🙂 Ja koska itselläsi on omakohtaisia kokemuksia siitä, miten elämä ei aina mene suunnitelmien mukaan, voit varmasti samaistua myös valmennettavien erilaisiin elämän tilanteisiin paremmin. Hyvin sä vedät 😉

  2. Sä olet kuule niin kaunis ja hyvä kroppainen myös noilla kiloilla!! Muista aina mistä on lähdetty! <3

    Sun ajatuksen kuulostaa oikein järkeviltä. Ehdottomasti kannattaa edetä pienin askelin ja ensimmäiseksi saada kroppa tottumaan suurempiin kaloreihin ja polttamaan ne pois. Siis aineenvaihdunta ekaks kuntoon!

  3. Hyvä Patu, WORD!!!! Kauneus tulee hyvästä olosta! Kitudieetatut morsiamet sucks, okei ehkei ihan noin vahvasti sais ilmaista mut u know what I mean..

  4. Sanopa muuta! Tiedän kans sen tunteen kun on vähän kuin ulkopuolisena kropassa joka ei tunnu omalta, mutta viimeisissä kiloissa on lopultakin kyse vaan muutamasta kilosta, ei sellaisista kannata stressata jos on muutakin mielessä. Kyllä pt:n asiantuntemus on muussa (todellakin) kuin siinä onko koko ajan minimirasvoissa. Etenkin kun motivaatio on auttaa muita noin valtavassa muutoksessa, on vaan hyvä että on tolkkua eikä niin että käskee tiristämään aina vaan vähän lisää, kunnes joku sanoo rikspoks.

  5. Oon sanonut tän ennenkin, mutta sä luot mullekin toivoa kun sä pystyt kertomaan näistä vähemmän mediaseksikkäistä asioista! Kaikkihan tietää ettei elämä voi olla yhtä nousuhumalaa ja sateenkaaria, mutta se on helpottavaa tietää kun joku muukin kamppailee samojen asioiden kanssa ja ettei se ole maailmanloppu. Ja siis ei se, että sä kärsit moisista ongelmista oo helpottavaa vaan se, että kerrot niistä ja ettet anna periksi lihoo?) + liian vähän nesteitä päivisin = Ihana pöhö, väsymys ja hormonitoiminta heittää häränpyllyä. Paino onneks pyörinyt niissä samoissa lukemissa +-2kg, mutta se pöhöttynyt olo on silti kauheeta. Mulla on hormonikierukka ollut noin 1,5 vuotta, mutta tän vuoden aikana on PMS-oireet alkanut pahenemaan ja en oikein tiiä johtuuko se tosta kierukasta vai ihan yleisestä stressistä.

    No, joka tapauksessa nyt on onneksi alkanut helpottamaan kun treeneistä pitänyt taukoa kokonaan kahen viikon ajan ja panostanut pelkästään syömisiin ja lepoon. Syömiset ei todellakaan oo olleet pelkkää ”puhdasta” ruokaa vaan on sitä tullut syötyä suklaata ja jäätelöä yms eli kaloreita todellakin reippaammin 😀 On kyllä tehnyt hyvää niin päälle kuin muullekin voinnille! Oon aiemminkin miettinyt, mutta nyt varsinkin mietin, että miten ihmiset jaksaa/ pystyy elämään alle 1500kcal:n ruokailuilla 😮

    Tsemppiä syksyyn!

  6. Hei!

    Nyt on pakko kysyä, koska olen ymmärtänyt kiinteytymisen aivan väärin, jos pitää syödä kuluttamansa verran ruokaa. Olen siis harrastanut 2 vuotta kuntosalilla käymistä ja nyt kesän jälkeen yrittänyt tsempata taas sen suhteen. Laskeskelin, että energiankulutukseni on 1436kcal/pv, mutta kun huomioi energiatason niin se on 2154-2442kcal/pv. Joten ajattelin, että jos syön n. 1600-1900kcal/pv ja teen salilla kolmijakoisella ohjelmalla + lenkki 1-2 krt/vk, niin kiinteydyn.

    Mutta luettuani tekstisi, taidan siis laihduttaa tällä menetelmällä? Tosin olen aina inhonnut reisiäni ja jos ne pienentyvät näin mikäs siinä, mutta oishan se siistiä, jos ois kiinteytynyt kroppa. Eli kysymys kuuluu, että jos haluan kiinteytyä, treeneistä pitää tehdä todella intensiivisiä (vähän toistoja suurilla painoilla vai paljon toistoja pienemmillä painoilla?), 1-2 krt lenkki tai HIIT ja sitten vielä pitäisi syödä ainakin tuo 2000kcal/pv, vai? 😀

    Kiitos jo etukäteen vastauksesta ja tsemppiä morsiusdiettiin! 🙂 you can do it!

    • Se mikä tekee kropasta kiinteän on lihas ja jotta saadaan rakennettua lihasta, täytyy olla tarpeeksi rakennusainetta. Miinuskaloreilla ei lihaksia oikeastaan voida kasvattaa, muuta kuin hyvillä mömmöillä ja todella hifistelevällä ja raa’alla treenillä. Normitapauksessa siis voisin sanoa, että ei pysty. Kiinteytyminen on siis kehonkoostumuksen muokkaamista, rakennetaan lihasta ja samalla poltetaan rasvaa. Tämä vaatii aika tarkkaa kulutuksen ja syödyn ruuan tarkkuutta. Mieluiten paras on aina syödä hieman yli kulutuksen eli peruskukutus plus päivittäinen kulutus sekä palautumiseen tarvittava energia. Kiinteytyminen aiheena on aika monimutkainen, eikä siihen ole yksiselitteistä vastausta. Jos selkesti haluaa kiinteytyä, kannattaa olla hieman yli kulutuksen kalorit, mutta jos kiloja olisi ideaalista pudottaa muutama, voi kalorit olla hieman alle kulutuksen.

      Mutta jos päivittäin kulutat noin 2500 ja syöt 1600, syöt melkein miinus -1000 mikä on ihan täysin laihtumista. Tuolla tahdilla laihdut kilon viikossa. Ja jos olet jo pidemään syönyt noin vähän ja varsinkin jos et enää laihdu, on jo korkea aika nostaa kaloreita, että aineenvaihdunnan saa toimimaan kunnolla. Ja tuollaisilla miinuskaloreilla ei saa kasvatettua lihasmassaa. Suosittelisin korkeampia kaloreita, 3-4 salia ja 1-2 lenkkiä viikossa. Kovaa treeniä! 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta