Mikä on sun tavoite?

*Sisältää affiliate-linkkejä

Paljonko kyykkäät? Paljon nousee penkistä?

Kaikki salilla sitkeästi käyvät ovat varmasti kuulleet nuo kysymykset. Itseäni ne eivät haittaa, mutta ajatus niiden taustalla huvittaa. Kuitenkin voima on usein vain voimatreenin tulos. Jos laihduttaa tai kiinteytyy, harvoin sitä tulee samalla maksimeita treenattua. Tai, voima ja maksit kulkevat usein käsi kädessä massakauden kanssa.

Ihmiset keskittyvät todella paljon siihen, että paljonko kukakin nostaa rautaa, vaikka enemmin pitäisi keskittyä oikeaan tekniikkaan, tuntumaan sekä ruokavalioon. Itseään on turha verrata vieressä treenaavaan ihmiseen, koska et tiedä: a) kuinka monta vuotta hän on treenattu/ urheillut b) onko hän dieetillä, massakaudella jne c) miten hän treenaa, eli kutosia, kaseja, supersarjaa jne.

Tärkeintä on kuitenkin se oma tavoite. Mitä sinä haluat? Ja miksi? Pystytkö treenaamaan täysin ilman tavoitetta ja pystyt, niin miksi?

Minulla on aina ollut treenauksessa edes jonkinlainen tavoite. Mutta itse en ole oikeastaan vielä koskaan treeneissä keskittynyt voimaan. Mutta nyt siihen tulee muutos. Olen aina tykännyt tehdä perus massaliikkeitä kuten kyykkyä, mavea ja penkkiä. Kuitenkin dieetillä nämä isot perusliikeet ovat helposti jääneet ainakin loppuajasta pois. Tilalle on tullut syke korkealla vedettyä supersarjaa tai muuta nopeatempoista treeniä. En vielä oikein koskaan ole saanut tilaisuutta treenata ihan puhdasta voimaa.

Mutta. Nyt. Kun en itse oikein vielä tiedä, että mikä on tällä hetkellä tavoitteeni. Muuta kuin saada mieli ja kroppa yleisesti kuntoon. En ihan vielä halua aloittaa dieettiä, koska pelkään, että tässä kohtaa se vain pistäisi kropan vain sekaisin. Ja vasta nyt olen vihdoin saanut henkisiä ja fyysisiä voimia takaisin ihan perus arjen kanssa jaksamiseen, niin en viitsi ottaa riskiä ja vetää itseäni piippuun tiukalla dieetillä. Mieli kuitenkin janoaisi dieettiä ihan hirveästi.

Viime vuosien stressi näkyy jo kehossani, mutta tiedän, että sen saa suhteellisen helpolla pois. Viisi tai kymmenen kiloa pois ja se olisi siinä.. toinen on ottaa vain muutama kilo pois, jonka jälkeen keskittyy maltillisesti lisäämaan ruokaa ja treenien tehoa.

Noh, kuten huomaa, en osaa täysin vielä päättää, että mitä juuri nyt tavoittelen. Joten tällä hetkellä tavoitteeni on ainakin saada voimaa. Siitä hyödyn myös dieetillä, kun jaksan silloin paremmin treenejä. Myös aerobinen kunto on jotain, mikä minun tulisi ottaa remonttiin jossain kohtaa ihan kunnolla.

Viihdyn tällä hetkellä kehossani hyvin, mutta olen kuitenkin terveellä tavalla hyvin itsekriittinen. Vielä on se ultimaattinen unelmakroppa saavuttamatta ja minä vielä saan sen, meni siihen vuosi tai kymmenen. Mutta nyt totta kai tiedostan, että henkinen hyvinvointi ja jaksaminen on listalla ensimmäisenä.

Mikä on sinun tavoitteesi tällä hetkellä?

Ja hei, olethan tutustunut fitfashionilla pyörivään #ilokiertoon -haasteeseen?

Paita *TÄÄLTÄ / Vyö *TÄÄLTÄ

Patu

www.pauliinaolivia.fi

2 vastausta artikkeliin “Mikä on sun tavoite?”

  1. Mulla on ollut treeneissä myös tällainen epämääräisten tavoitteiden kausi jo jonkin aikaa. Viime kesän aikana tutustuin saliharjoittelun lisäksi kehonpainotreenaamiseen, ja kesän ajan tavoitteenani oli vetää ensimmäinen leuka. Tavoitteen saavuttaminen venyi kuitenkin syksylle, mutta tuntuihan se hyvältä kun ensimmäisen kerran leuka nousikin tangon yli! Talveksi siirryin takaisin salille ja tavoitteeni oli saada olkapäihin muotoa, jota en kehonpainotreeneistä saanut. Sillä mentaliteetillä ollaan menty tähän asti.
    Huomasin näiden tavoitteiden aikana sen, ettei kannata asettaa ainakaan selkeää päivämäärää (kuten leuanvedossani tein) tavoitteiden saavuttamiselle, koska olihan se pettymys kun leukaa ei kuulunut vaikka kesä taittuikin syksyyn. Opin tuosta kuitenkin sen, että tuloksen näkeminen voi oikeasti viedä monia kuukausia (jos ei ole valmis uhraamaan urheilutavoitteilleen koko elämäänsä, kuten minä en ole)! Nyt tämän olkapäätavoitteeni kanssa olen toiminut samalla pitkäjänteisellä, mutta rennolla otteella. Tavoite mielessä, mutta kuitenkin kokonaisvaltaisesti liikunnasta nauttien. Mulla on ollut stressaava elämänvaihe meneillään jo jonkin aikaa, joten treenaan omaa kroppaa kuunnellen ja sitä lempeästi kohdellen. En mene salille vain pumppaamaan niitä olkia, vaan kehittämään koko kroppaani tasapuolisesti. Näin tavoitteiden saavuttamisessa saattaa mennä kauemmin, mutta uskoisin muutosten olevan pysyvämpiä ja pitkän puurtamisen jälkeen koko kroppa kiittää. Täältä siis yksi epämääräisten tavoitteiden kannatta ilmoittautuu! Mielestäni on turha lisätä stressiä saavuttamattomista tavoitteista, mutta pienillä suuntaviivoilla pitää itsensä oikealla tiellä. Itselleni, tavalliselle treenarille tämä on ainakin tuntunut sopivalta.

    • Kiitos kivasta viestistä ja allekirjoitan kyllä sen mitä sanoit. Sitä helposti luo itselleen vain turhia paineita jos asettaa liian tarkkoja aikatauluja.. ja etenkin jos liian tiukkoja aikatauluja. Urheilun perimmäinen tarkoitus on kuitenkin lisätä hyvää oloa ja etenkin stressaavina aikoina sillä on hölmöä lisätä stressiä. Mieluummin käyttää liikuntaa stressinlievittäjänä.

      Todella fiksuja ajatuksia sinulla siis! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 8
Tykkää jutusta