Kalium, tuo aliarvostettu kivennäisaine

Viime vuosina on paljon puhuttu magnesiumista ja sen tärkeydestä etenkin urheilijoiden keskuudessa. Usein kuitenkin unohdetaan täysin ihan yhtä tärkeä kivennäisaine, nimittäin kalium. (huom. eri asia kuin kalsium)

Kalium toimii elimistössä natriumin vastavaikuttajana. On siis usein väärin luultua, että kehon turvotus johtuu yksinomaan liiasta suolan eli natriumin saannista. Kyse saattaa kuitenkin olla natriumin ja kaliumin välisestä epätasapainosta kehossa. Diureetit eli kehon turvotusta poistavat lääkkeet usein haittaavat kehon natrium-kalium tasapainoa ja toimivatkin täten juuri päinvastoin kuin niin pitäisi, eli aiheuttavat kehoon turvotusta.

Kaliumin tarve vaihtelee aina 350mg:sta jopa 7000mg:n. Se osallistuu laajalti elimistön elektrolyyttitasapainoon, energia-aineenvaihdunnan ja entsyymitoimintojen säätelyyn.

Kalium on äärimmäisen tärkeä niin sydämelle, lihaksille kuin hermostolle. Se säätelee myös kilpirauhashormonin eritystä sekä sokeriaineenvaihduntaa.

Kaliumin puutosoireita ovat mm.  väsymys, ummetus, lihasten heikkous, turvotus sekä munuaisten toimintahäiriöt.

Koska etenkin urheilijan tulisi saada reippaasti myös suolaa eli natriumia, kalium tulee yhtä tärkeään rooliin koska kaliumin saanti tasaa runsaan natriumin nauttimisesta aiheutuvat ongelmat, kuten korkea verenpaine ja munuaisten kuormitus.

Hyviä kaliuminlähteitä ovat mm. tomaatti, pellavansiemenet, banaanit, maitotuotteet sekä vihreät kasvikset. Vaikka itse ne mikään ylin superfoodien puolestapuhuja tai suurkuluttaja ole, itselläni on käytössä vehnäorasjauhe, joka on täynnä mm. kaliumia ja magnesiumia. Suosittelen!

 

Treenin täyteistä uutta viikkoa!

Minut löydät somesta @pauliinaoliviatraining sekä @pauliina_olivia

Patu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 5
Tykkää jutusta