Ei hiilihydraattia aamulla, parempi olo?

*Sisältää mainoslinkkejä

Olen hieman vaihtanut aamupalaani. Söin vuosia puuroa ja marjoja aamupalaksi. Puuro on kaikkien oppikirjojen mukaan aikalailla täydellinen aamupala, mutta itselläni se aiheutti verensokerien nopean nousun ja laskun. Puuron syömisen jälkeen tuli hyvin nopeasti nälkä, oli sitten menossa dieetti tai ei. Verensokerien heilahtelu aiheutti totta kai myös mielialojen heilahtelua sekä jopa huonoa oloa. Tähän vielä iso tuoppi kahvia ja vettä, niin yäh..

Vaihdoin puuron proteiini- ja rasvapitoisempaan aamupalaan ja oloni on pysyy pidempään kylläisenä. Useimmiten aamulla saatan syödä esim. munakkaan. Vaikka muuten en karsasta hiilihydraatteja, olen kuitenkin huomannut selkeän eron aamupalan suhteen.

Suosin kuitenkin hiilihydraatteja treenin ympärillä ja etenkin treenin aikana. Treenin aikana juon aina vitargoa tai osmoa. Olen huomannut treeneissä selkeän tehojen nousun sen jälkeen, kun olen ottanut treenin aikana juotavaksi  hiilareita. Mieluummin siis siirrän aamun hiilihydraatit treenin oheen, jolloin päivittäinen kalorimäärä pysyy silti aisoissa.

En kuitenkaan sano, että nyt kaikkien pitäisi luopua hiilihydraateista aamulla, vaan annan esimerkin siitä, että kaikille ne eivät sovi. Itseään ja kehoaan kannattaa kuunnella ja tehdä muutoksia sitä mukaan. Monille puuro ja hiilari on nimenomaan parempi valinta aamulla. Monet asiakkaani usein sanovat, että ruokavalion aamupala on aivan liian tuhti ja sillä pärjää pitkälle päivään. Itse jos syön saman aamupalan, se on aamulla vessassakäynti ja on uudelleen nälkä! 😀

Sopiiko hiilari sinulle aamuisin? Vai oletko kenties samanlainen, että aamuun on parempi laittaa jotain proteiinipitoista? 

Patu

www.pauliinaolivia.fi

11 vastausta artikkeliin “Ei hiilihydraattia aamulla, parempi olo?”

  1. Itse syön aina aamulla juurikin tuon puuron raejuustolla, marjoilla ja lisänä joku rasvanlähde.
    Jossain kohtaa koitin siirtää nuo aamun hiilarit iltapäivän välipalalle, ennen treeniä syötäväksi. Tästä iski vaan hirveä väsy ja treeni ei oikein kulkenut kun oli ihan uninen olo 😀 Ja ilman puuroa oli aamulla tunnin päästä jo nälkä aamupalasta. Mutta tiiän kyllä monia, kelle tuo syklitys sopii paremmin. Jännä miten nää vaihtelee ihmisisestä riippuen 🙂

  2. Mä oon vaihtanu aamupuuron aikaisten aamujen takia proteiinipitosempaan smoothieseen ja täten hiilareiden määrä aamulla on puolittunu. Huomaan että aamulla on ollut tosi väsyny ja vetämätön olo, molemmista tulee nälkä kyllä yhtä nopeaa parin tunnin päästä :D. Huomaa kyllä kuinka erilaisia me ihmiskropat ollaan :)!

  3. Kuulun myös tähän protskua aamuisin – porukkaan! Jos yrittää pärjätä jollain puurolla tms, on nälkä jo vartin päästä. 😀 Olen jo ainakin puolisen vuotta aamupalaksi vetänyt smoothien, jossa marjoja, rahkaa, pähkinöitä ja kaurahiutaleita ja tällä setillä pärjää loistavasti koko aamupäivän 🙂 Treenien ympärille sitten sitä hiilaria, niin nousee rautakin!

  4. Mulla oli aivan sama. Muutama vuosi oli pakko saada puuroa aamupalaksi ja kannoin vaikka omat hiutaleet mukaan 😀 Nyt olen reilu pari vuotta syönyt aamulla prode- ja rasvapainoitteisesti ja ajoittanut melkein kaikki hiilarit iltaan
    – sopii paljon paremmin!

    -Mikaela
    http://www.inhimillinenturhamaisuus.fi

  5. Täällä sama. Voin sen puuron syödä, mutta kahden tunnin sisällä on saatava kunnon välipala. Vaihtoehtoisesti puuron lisänä on jotain jossa on kunnolla proteiinia. Suosin kyllä silti enemmän aamupalaksi munakasta yms. koska ne vaan pitää nälän paremmin pois.

  6. Olen huomannut saman, puuro ei pidä nälkää vaikka olen sen kanssa syönyt raejuustoa ja vaikka hedelmänkin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 4
Tykkää jutusta