Dieetti & Parisuhde

Joskus dieetin aikoihin multa kyseltiin vähän aiheesta; dieetti & parisuhde. Hirveästi en tänne viitsi kirjoitella toista ihmistä koskevista asioita, mutta voisin avata aihetta vähän omasta näkökulmastani. 🙂

Ensin sanon sen, että dieetti ei ole automaattisesti syy saa saada kiukutella toiselle. Sinun dieettisi on sinun valintasi ja ei siitä toinen ihminen saisi joutua kärsimään. Itse olen nyt sen lisäksi, että olen itse laihduttanut, niin olen ollut valmentajan avustuksella kahdella dieetillä ja kolmas tulee taas kesän jälkeen. Dieetti on siis tähän lajiin kuuluva juttu ja minun kohdallani nyt edelleenkin on kyse ihan laihtumisesta. Useinhan siis fitnessihmisten dieetti saattaa olla vain muutaman kilon kiristelyä. Kisadieettiä en ole vielä itse koskaan tehnyt/kokenut.

Ensimmäinen dieettini oli pitkä, rankka ja väsyttävä. Silloin muistan kiukutelleeni paljon. Paljon mentiin minun ehtojeni mukaan. Oli mun ruoka, mun treenit ja kiukku oli irti jos ei aikatauluissa pysytty. Ei näin. Bodaus on väistämättä ns. itsekeskeinen laji ja on hyvin normaalia, että treeneistään ja ruokailuistaan haluaa pitää kiinni. Edelleenkin tulee se, että minusta huomaa sen, kun ruoka-aika alkaa lähestymään. Jos syöminen jostain syystä venähtää, veresokerit tipahtavat ja silloin tulee joko totaalinen kooma tai sitten se mahdollinen kiukku. Ketoosilla  hermot olivat suhteellisen kireällä. Sitä ei suoraan sanoen jaksanut ketää tai mitää, mieluummin vaikka tuijotti yksistään seinää ja oli hiljaa. 😀 Sitä sanoi aika suoraan jos alkoi ottamaan päähän, mutta onneksi energiaa ei olle kunnon rageemiselle. 😀

IMG_20150418_202358ICANIWILL

Viime dieetti oli minulle aika opettavainen. Tajusin, että en voi antaa kiukulle valtaa. Jotenki se, että kun dieetti oli ensimmäinen varmasti aiheutti sitä, että kiukuttelua oli enemmän. Mutta nyt kun on tajunnut, että näitä dieettejä tulee olemaan tulevaisuudessa, niin en halua, että olen aina dieetin ajan ihan persuksiin ammuttu karhu. Se on itse opittava olemaan kiva, vaikka dieetti verottaisikin. Se voi olla ihan sitä, että pitää oppia karsimaan menoja ja olla turhaan väsyttämättä itseään. Itse olin viime dieetillä edellisessä työssäni, jolla oli varmasti erittäin suuri vaikutus henkiseen että fyysiseen rasitustilaani. En nauttinut työstä ollenkaan vaan olin äärettömän stressaantunut. Joka vuoroon menin pakottaen. Paluu töihin tuntui aina sitä pahemmalta, mitä enemmän vuorojen välissä oli ollut vapaata. Ja sitten taas vapailla mietti ahdistuneena, että kohta sitä taas pitää mennä töihin. Tiedän, että tuolla työasialla oli suuri vaikutus yleiseen olooni ja mielialaani ja siksi dieetilläkin kiukkusi helpommin. Ja kehen sen helpoiten purkaa? No tietty siihen puolisoon. Ja se on väärin se. Ei ole minun avomieheni syy, että minulla on ollut töissä kurjaa ja että nälkäkin vaivaa. Päinvastoin siitä puolisosta pitäisi ammentaa energiaa ja voimaa, eikä yrittää työntää sitä ihmistä pois. Tuo mies on kyllä onneksi sellainen, että ei kauheasti minun kiukutteluitani katsele ja osaamme onneksi keskustella asiat läpi. Sitä tulee tottakai huono omatunto, kun toinen sanoo suoraan, että hei tuo sun käytös on kamalaa.

Tän edellisen dieetin oon ollutkin jopa paljon pirteämpi kuin mitä olin esimerksi jopa massakaudella. Jotain on muuttunut ja paljon. Toki tämä dieetti oli jotenkin kivempi ja inhimillisempi kuin edellinen. Ja tottakai dieetin jaksaa aina paremmin, mitä parempi yleiskunto on ja onhan se yleiskunto varmasti tässä vuosien aikana kasvanut. Ja mikä tässä on ehkä ollut parasta on se, että nyt mieskin on tullut mukaan tähän treenaamiseen. Hän osaa samaistua oloihini ja ajatuksiini ja ymmärtää sen, että miksi se ruoka on saatava NYT, miksi sinne treeneihin on mentävä NYT ja miksi ei voi ottaa edes sitä yhtä pullaa. Tää bodaus on vähän pimee laji ja tekee hommasta paljon helpompaa jos parisuhteessa on kaksi bodaria. Toki, toisille voi sopia se, että toinen on ns. ”tavis”, mutta itse koen, että tämä on ainakin meillä helpottanut yhteiseloa toooodella paljon. Ja parasta oli se, että mies halusi tulla tähän mukaan, eikä niin, että olisin pakottanut hänet salille. 😀 Ammennamme toisistamme niin paljon energiaa ja motivaatiota. Mies on nyt jo parempi bodaamaan kuin minä ja olen hänen avullaan saanut salilla parempia tuloksia kuin mitä yksistään treenatessa. Bodaus on todellakin lähentänyt meitä vain entisestään.

12891_4460702868520_1228278639_npari vuotta vanha kuva ajoilta kun oltiin vielä nuoria ja nättejä. 😀

Moni onkin kysynyt, että eikö ole kriisin paikka kun molemmat olivat samaan aikaan dieetillä, niin ei. Ei noilla asioilla ole oikein väliä, mutta jos valita saa, niin mieluummin dieetti samaan aikaan ja massa samaan aikaan. Dieetillä sitä osaa samaistua siihen toisen väsymykseen ja taas massalla pääsee yhdessä treenaamaan kovaa. Dieetillä on erilailla kokoajan tietynlainen aikapaine.. ruoan jälkeen salille on päästävä tarpeeksi nopeasti ja esim. kauppareissut eivät saa venyä liian pitkiksi tai verensokerit tipahtavat ja kiukkumörkö iskee. Massakaudella hyvä kun ehtii nälkä tulla ennen seuraavaa ruokaa. Ja kun nälkä on vähän sellainen tunne, että siihen ei osaa samaistua ellei itselläkin ole nälkää. Ja nyt taas kun minä olen reversellä ja mies massalla, niin se on hanurista kun miehellä on enemmän vapauksia syömisen suhteen. Edes dieetillä ei ollut tälläisiä ruokahimareita kuin mitä nyt reversellä ja kiva sitten katsoa vierestä kun toinen vetää jotain donitsia! 😀

Mutta sen miten voisin kiteyttää tämän kaiken on, että tässä lajissa tarvitaan vahvan kehon lisäksi myös vahva mieli. Dieetti voi olla rankka ja verottava ja josta selviää varsinkin viimeiset viikot vain sisulla. Ei ole vahvan ihmisen merkki, että purkaa huonoa oloaan muihin ihmisiin. Dieetti on aina oma valinta ja siitä ei tulisi ympärillä olevien ihmisten kärsiä. Mieluummin haluan olla positiivinen ja hyvä esimerkki muille ja varsinkin läheisille, että hei mulla on oikeasti hyvä olla koska pidän huolta itsestäni ja terveydestäni. Sinkkunaisia kehotan aloittamaan bodauksen, koska salit ovat oikeasti täynnä kivoja sinkkumiehiä, jotka ovat sinkkuja koska niin harva nainen ymmärtää tätä elämäntapaa. Naiset tekevät väärin ja menevät baarista etsimään sitä herra Oikeaa kun oikeasti se hyvä mies varmasti löytyisi sieltä salilta. Sinkut, aloittakaa bodaus ja menkää lauantai-iltana salille! Varmasti löytyy parempi puoliso sieltä kuin baarista! 🙂

Moldiv_1405671701108Tuo mies on ihana! <3

 

Meal prep

Mitä tulee bodaamiseen tai yleisesti ihan laihduttamiseen, niin ruoka on siinä kaiken alku ja juuri. Kaikki pyörii ruuan ympärillä ja ruuan pitää tukea sitä, mihin olet tähtäämässä. Jos haluat laihtua, ruuan merkitys korostuu entisestään. Jos haluat kasvattaa lihasta, ei sitä tehdä ilman oikeanlaista ravintoa. The food in this game is everything.

Treeni 20% ja RUOKA 80%
Meneekö ruuanlaittamiseen aikaa? -Kyllä.
Menee ruokaan paljon rahaa? -Kyllä.

Toki, kaikkien ei tarvitse hifistellä äärimmäisyyksiin ja oikeasti terveellinen ruoka ei ole niin kallista kuin annetaan ehkä ymmärtää, mutta kyllä siihen rahaa menee. Jos verrataan esimerkiksi minua, kuka syö 5-6 kertaa päivässä, ihmiseen kuka syö roskaruokaa ja ehkä noin kaksi kertaa päivässä.

Minulla on aamupala, välipala, kaksi lämmintä ruokaa ja iltapala. Jos jokaisen ruoka-aterian hinnaksi tulisi 2€, niin päivittäin minulle menee vähintään 10€ ruokaan. Eli 70€ viikko. Eli noin 300€ kuukaudessa. Yksistäni. Se on melkein koko mun kuukausikohtainen määrä opintolainaa. Loput meneekin sitten bensaan, millä sinne kauppaan pääsee sekä lisäravinteisiin. 😀

Jos tyyppi x vetää mäkkärin aterian ja jonkun eines-setin, niin hinta jää ehkä nippa alle tuon 10€. (Mutta usein ihmiset ostavat myös kaikkea sellaista, mitä eivät muista listata päivittäiseen rahankulutukseensa.. kahvi, pulla, suklaapatukat, limsat, kalliit valmis-salaatit jne.)

Mutta meidän taloudessa menee kyllä paljon rahaa ruokaan. Jotenkin koti ja kaikki sinne kuuluva on se, mihin panostetaan ja sitten nipistetään ehkä tarvittessa jostain muusta. Esim. säästän sillä hurjat määrät rahaa, että en käy baareissa tai osta ikinä mitään drinkkejä tai limsoja mistään.  Eli jos tuntuu, että rahaa ei muka löydy siihen terveelliseen syömiseen, niin kannattaa ensiksi tehdä rehellinen katsaus siihen omaan talouteen ja rahankäyttöön. Priorisoi ja opettele satsaamaan enemmän rahaa ruokaan kuin vaikkapa johonkin turhaan, kuten karkkeihin ja limsoihin.

 Meal Prep alusta loppuun

Okei, aloitetaas meal prep -kurssi ihan sieltä ruohonjuuritasolta. Eli, tarvitset kippoja. Paljon muovisia, mikron ja pakastuksen kestäviä kippoja. Meillä sitä varten piti myös erikseen ostaa säilytystila. Siihen sopi hyvin Ikean kenkähyllykkö! 😀

IMG_20150121_182344

IMG_20150122_174356

Ruuan ostaminen

Mikä ainakin meillä on ihan melkein sotilaallinen operaatio. Ensin lasketaan ruokavaliosta, paljonko mitäkin tarvitaan koko viikoksi, tehdään ostoslista ja sitten menoksi. Rakastan tehdä ostoslistan niin, että kirjoitan siihen tuotteet sen mukaan, miten ne kaupassa löytyvät, kun etenemme käytäviä. 😀 Kannattaa myös tutkia ja vertailla hintoja. Esim. minä kuka syön gluteenitonta kaurapuuroa, olen todennut, että prismasta saa sen kaikista edullisimmin. Hinta-erot voivat vaihdella hyvinkin suuresti. Provenan jumbo oats on ollut hyvä valinta. IMG_20150125_135146 Toi hillo tossa on seriously joku jäänne massakaudelta. :’D Pitää olla hilloo jääkaapissa kun sitä ei oo lompakossa. 😀

IMG_2349Koko perheen setit 😀 (Ylin on siis koiran setit :D)

Ruuan valmistaminen

Teemme avokin kanssa itse omat ruokamme. Ihan jo sen takia, että grammamäärät ovat tarkkoja ja koska ruokaa on jopa dieetillä paljon. Ja tässä uudessa kodissamme keittiö on surullisen pieni, nyyh.

Ainoa, minkä tälläisenä hemmetinmoisena kodinhengettärenä oon suostunut tekeen molemmille on salaatti. Mies väittää, ettei osaa tehdä salaattia ja okei, en mäkään välttämättä haluais oudon muotoisia paprikoita ja peukalonpalasia mun salaattiin.

IMG_2331 IMG_2332 IMG_2336 IMG_2340 IMG_2345 IMG_2346

Teen yleensä neljä annosta kerrallaan. Yhden syön heti, toisen myöhemmin samana päivänä ja kaksi jää seuraavaan päivään. Näin ei tarvitse joka päivä kokkailla. Joskus teen kerralla useammankin päivän ruuat. Olen vain itsestäni huomannut, että varsinkin sama ruoka alkaa tosi pahasti tökkimään siinä neljännen setin kohdalla. Ruuan mikrotus vie niin paljon sitä ruuan makua ja tuoreutta. Mieluummin juuri paistettua kanaa kuin pari päivää vanhaa kanaa mikrotettuna.

Ovatko muut jo tutustuneet meal preppauksen saloihin?

Muista seurata: Instassa!

Ja tykätä: Facessa!

 Terkuin, Patu! <3