Mitä tapahtuu, kun ruokavalioon lisää hiilaria?

 

Tai oikeastaan, että miltä se tuntuu ja toistaiseksi aika kamalalta. 😀

Kalorit olen pitänyt samassa kuin ennenkin, mutta nostanut hiilihydraattien määrää, samalla hieman laskenut proteiinien ja rasvan määrää. Tämä tuntuu ihan reverse dieetiltä (ei siis sitä ole kuitenkaan, koska en pyri nostamaan kaloreita), jos joku tietää käsitteen. Tein itselleni sellaisen ratkaisun, että nostin hiilarien määrää suht reippaasti, mikä tietysti vaikuttaa olotilaan ja siihen, että kroppa tottuu taas hiilareihin. (suht reippaalla tarkoitan, että hiilaria lisätty maltilliset määrät kahdelle aterialle sekä treenijuomaan, ei sitä, että kattilallinen joka aterialle :D) En usko, että toisten kroppa kestää paremmin hiilareita kuin toisten, se on vain totuttelukysymys. Jos on pitkään ollut vähillä hiilareilla, tottakai kropalle menee hetki totutellessa. Hyvä juttu ovat olleet täysjyvätuotteet, jolloin verensokeri ei pääse nousemaan liian nopeasti. Mutta on toki vatsalla ollut totuttelemista myös siihen kuidun määrään..

Photo 14.4.2016 22.22.37

Go Ikea! Ihan suht asiallinen setti. 🙂

On myös monesti huomattu, että enemmän hiilaria sisältävä ruokavalio aiheuttaa enemmän näläntunnetta. Mutta itse huomasin omalla kohdallani, että paljon proteiinia ja rasvaa sisältävä ruokavalio ei oikein toimi ja tuo haluttuja tuloksia. Ja on tutkittu, että aivot tarvitsevat n. 140g glukoosia päivittäin ja hädintuskin sain tuota määrää kasaan. Tässä muutama lähde tukemaan väitettäni: Yhteishyvä, Compactfit.

Se, minkä fiiliksen lisätyt hiilarit ovat tehneet, ovat nälkä, pieni kiukkuisuus ja toisinaan murhanhimo (älkää nyt herranjumala ottako mua liian tosissaan! :D). Myös pientä turvotusta ja kaasuja on havaittavissa.. hyh hyh. Hiilihydraattien lisääminen kannattaa siis pääsääntöisesti tehdä aika maltillisesti, jotta säästyy sen suuremmilta sivuoireilta.

Photo 17.4.2016 11.56.17

Mutta tiedän, että kroppa ottaa oman aikansa sopeutumiseen ja toisaalta, myös niitä hyviä vaikutuksia on roppakaupalla. Treeni kulkee, saan huomattavasti enemmän painoja sarjoihin, palaudun nopeammin ja olen paljon skarpimpi. Ja toisaalta, painoa ei juurikaan ole tullut lisää. Vaikka hiilari sitoo nestettä itseensä ja kaiken järjen mukaan painoa pitäisi lisättyjen hiilareiden mukana tulla nesteen muodossa edes hieman. Mutta toisaalta, aineenvaihduntani on ottanut supervaihteen ja mikään ei ole jumissa. Paino on jopa nyt lähtenyt maltilliseen laskuun.

Nyt muutaman viikon jälkeen, olo on myös alkanut tasoittumaan.

Photo 14.4.2016 8.20.46

Hiilaria kannattaa siis lisätä ruokavalioon maltillisesti ja tiedostaa, että kropalla voi mennä hetki totuttelussa. Paino voi hieman nousta, nälkä kasvaa ja nesteitä kertyä, mutta kaikki tuo tasaantuu ajan kanssa. Oletusarvo on, että salillakäyvä ja terve ihminen kyllä sietää hiilaria. Varsinkin jos se on laadukkaista lähteistä. Lisääntynyt kuidunsaanti varmasti tekee muutoksia vatsan toiminnassa, mutta kaikkeen kaasutteluun ei tarvitse reagoida kauhulla, se on ihan normaalia. Vasta jos vatsa-ogelmat jatkuvat pitkään ilman loogista selitystä ja ne todella vaikeuttavat elämää, on syytä tehdä ruokavalioon uusia muutoksia.

65kg vs. 78kg

Heippa ihanat! <3

Kiitos taas niin ihanista kommenteista, vastaan niihin aina kun ehdin, haluan aina vastata ajatuksella takaisin. Oon oikeesti niin kiitollinen siitä että oon saanut niin ihania ihmisiä lukijoikseni. Te ootte niin jumalattoman ihania mulle, en oikeesti ymmärrä, että miten voin saada noin paljon hyvää palautetta, vaikka oonkin tässä vähän laiminlyönyt tätä blogia. KIITOS. <3

Kirjoittelinkin jo instagramiini kuvasta, jonka löysin. Kuva on ensimmäiseltä dieetiltäni, aikalailla sen loppuvaiheista. Olihan silloin tarkoitus vetää kroppa aika tyhjäksi ja siitä aloittaa lihasten kasvattaminen. Mutta kun kuvia katsoo, pakko myöntää, ettei kunto miellytä silmää. Olin dieetin lopulla tosi väsynyt, hyvin antisosiaalinen ja kiinnitin itsessäni huomiota vain virhekohtiin. Näin vaan ne kohdat, josta vielä olisi pitänyt ”laihtua”.

Huom. vaikka kerron painoni, haluan korostaa, että jokainen näyttää erilaistelta eri painoissa. Paino on vain luku ja numero, peili ja kehonkoostumus kertovat paljon enemmän. Tarkoitukseni ei myöskään ole dissata laihuutta, koen sen vain omalla kohdalla minulle epäsopivaksi. Itse koen oloni paljon paremmaksi, jos minulla on vähän ”lihaa luiden ympärillä”. 🙂

Photo 17.4.2016 13.51.14

Dieetin loppumisen jälkeen alkoi paino kertyä nopeasti takaisin, syyt siihen ovat moninaiset. Puolen vuoden massakaudesta olin mm. 3kk kipeänä, jolloin kuntoni romahti täysin. Kun palasin salille, en jaksanut kyykätä edes pelkällä tangolla. Kalorit pidettiin koko tuon ajan turhan korkealla, ja lihasten sijaan kroppaan kertyi rasvaa nopeasti. Paino tasaantui noin 75-78kg ja siellä ollaan siis edelleenkin.

Nyt, muutama vuosi takaperin, monta onnistumista ja pettymystä myöhemmin, olen aikalailla löytänyt hyvän balanssin syömiseeni ja kuntoiluun. Olen nyt itse noin kuukauden päivät tehnyt itselleni ruokavalmennusta. Tai siis, että teen itse omat ruokaohjelmani ja elän niiden mukaan. Koen, että valmentajaa tarvitsen ehkä tällä hetkellä vain salilla ja treeneissä. Sinne tarvitsen vielä jonkun, joka pistää minut treeneissä koville. Mutta ruokavalion suhteen tiedän itse itseni parhaiten ja osaan itse optimoida itselleni parhaimman ruokaohjelman.

Photo 17.4.2016 14.29.43

65kg / 78kg

Olen nyt lisännyt hiilaria suhteellisen reippaasti ruokavalioon, jättänyt turhat pillerit ja omega kolmoset pois ihan suosiolla. Syön ruokaa monipuolisesti, enkä stressaa pikkuasioista. Mun päivä ei kaadu siihen, jos kaurahiutaleita tulee 5g lautaselle liikaa. Syön kanaa, kalaa, punaista lihaa, kasviksia, öljyä, voita, pähkinöitä, leipää, puuroa, riisiä, marjoja, kasviksia.. kaikkea terveellistä ja hyvää. En jaksa enää kieltomentaliteettiä. Ei se ole kamalan terveellistä, jos terveen ihmisen ruokavaliossa on enemmän kieltoja kuin sallittuja ruokia.

Photo 15.4.2016 7.25.56

Hiilaria lisäsin ihan suosiolla, koska ruokavalioon pitää ottaa mukaan myös se salin ulkopuolella tapahtuva elämä. Hinkutin aivan liian pitkään liian pienillä hiilareilla ja ihmettelin kun dieetti ei onnistunut. Kun on korkeakoulussa, rakentaa yksin alusta loppuun kahta eri yritystä, viettää viikonloput koulutuksissa, kirjoittaa blogia ja haluaa nähdä myös kavereitaan, on aika tyhmää yrittää elää turhan pienillä hiilareilla. Ja kun yksittäinen ravinto-aine ei kuitenkaan ihmista lihota. Hiilari on ihan turhaan pelätty. Se on kuitenkin se kokonaisuus, joka ratkaisee.

Tällä hetkellä treeni kulkee, jaksaminen on huipussaan ja en vedä itseäni ihan piippuun vaikka sata rautaa onkin tulessa. Mietinkin, että jos lopettaisin koko dieettaamisen ja keskittyisin siihen, että rauta nousee. Hmm, täytyy fiilistellä asiaa.

Keep you posted honeybuns! <3