Kun aineenvaihdunta jumittaa dieetillä

Voi silloin apukeinoksi ottaa hiilihydraattitankkauksen. Tämä tarkoittaa siis sitä, että yhden tai jopa muutaman päivän ajan nostetaan hiilihydraattien määrää, samalla rajoittaen proteiinin ja rasvan määrä. Tarkoituksena on täyttää maksan glykogeenivarastot, boostata aineenvaihduntaa ja tuoda siihen tekemiseen taas lisää virtaa. Laihduttaessa ja dieetattaessa aineenvaihdunta useimmiten jossain kohtaa hidastuu ja pahimmissa tapauksissa pysähtyy lähes kokonaan. Jos kroppaa kituutetaan liian pienillä hiilari- tai kalorimäärillä, kroppa pyrkii taistelemaan tilannetta vastaan. Ei siis ensisijaisesti ole ollenkaan fiksua yrittää laihtua kituuttaeen itseään, toivoisin, että se olisi jo ainakin vakkarilukijoilleni selvää pässinlihaa tässä vaiheessa. Kuitenkin, vaikka laihdutus olisi maltillista, tekee kropalle hyvää välillä boostata aineenvaihduntaa. Ja siihen yksi hyvä keino on tämä hiilihydraattitankkaus, varsinkin jos treenaa usein ja kovaa.

Photo 2.4.2016 11.47.34

Itse pidän tankkaukset usein yksipäiväisinä ja jätän kokonaan rasvat sekä proteiinit pois. Syön hiilihydraatteja mahdollisimman puhtaista lähteistä n. 10g per painokilo sekä juon päivän aikana paljon vettä. Turvotus päivän aikana ja seuraavina päivinä on aikamoinen, mutta lähtee normaalissa arjessa ja treeneissä. Tankkauksen jälkeen onkin tarkoitus päästä heti treenaamaan ja käyttää täyttyneet maksan varastot. Ei siis ole järkeä tankata ja sen jälkeen maata sohvalla.

Hiilihydraattien laskemiseen voi mennä hetki, mutta kun oppii tarkastelemaan tuotteiden ravintosisältöjä, niin homma on suhteellisen yksinkertaista. Esim pastassa on sataa grammaa kohden noin 70-80 grammaa hiilaria. Eli 100g pastaa ei ole 100g hiilaria.

Photo 2.4.2016 21.40.38

Miksi tankkaukseen käytettään hiilaria ja miksi ei proteiinia tai rasvaa? Hiilari ja varsinkin tässä tapauksessa esim vaalea pasta tai leipä hulahtaa sopivasti kropamme läpi. Kun taas rasva ja proteiini ovat huomattavasti huonommin sulavia. Kunnon pihvi vain tukkisi suoliston ja koko tankkaus menisi aikalailla harakoille. Päivän alkuun voi toki lisätä hieman proteiinia, jotta verensokeri ei heilahda liikaa. Tankkauksen voi myös pitää muutaman päivän pituisena, varsinkin jos kyseessä on tankkaus esim. maratonia varten. Silloin olo ei tankkauksen aikana tai jälkeen ole yhtä turvonnut ja tukala. Silloin tankkauksen voi suorittaa niin, että syödään normaalisti, mutta hiilaria vain lisätään joka aterialle normaalia enemmän. Pullan yms voi toki nauttia, jos haluaa. Tekee varmasti hyvää ottaa yksi jos toinen sattuma tankkaukseen mukaan.

Hyviä hiilaritankkausen lähteitä ovat mm. vaalea pasta/ leipä / riisi jne (kuitu hidastaa ruoan sulamista, siksi vaalea eikä tumma), puuro, hedelmät, jugurtti, hillo jne.

Photo 1.4.2016 8.01.24

Jos siis olet laihduttanut kauan ja varsinkin jos hyvin niukka hiilarisesti sekä treenaat suhteellisen paljon, voit kokeilla hiilaritankkausta aineenvaihdunnan ja energian boostamiseen. Tärkeimmät asiat tässä ovat, että hiilari tulisi mahdollisimman puhtausta lähteistä ja vettä tulisi juoda tarpeeksi. On siis täysin normaalia, että kroppaan kertyy nestettä tankkauksen aikana, jos sitä ei kertyisi, niin jotain olisi mennyt pieleen.

Ihanaa alkanutta viikkoa! <3

Miten dieetti etenee?

Moikka!

Elikkäs nyt eletään tämän dieettikierroksen viimeisimpiä viikkoja. Fiilikset on vähän ristiriitaiset, koska haluaisin saada painoa putoamaan ihan vielä suht. reilusti, mutta toisaalta ainakin tämä ketoosi on ehkä vähän liian hajottavaa. Tai, että en jaksa ainakaan hirveän kauaa enää tätä ketoosia enää. Mutta tulipahan tälläinenkin kokeiltua ja paras tälläinen onkin tehdä, kun ruokavalion on tehnyt asiansa osaava ihminen. Joku tuossa naljaili, että ketoosilla laihdutaan kaikki lihaksetkin. Fakta on, että dieetillä aina laihdutaan myös lihaksia jonkun verran ja siltä ei vaan voi välttyä. Mutta oikeanlaisella ravinnolla asiaa voidaan kyllä minimoida. Sama siis ketoosin kanssa. Jos ruokavalio on tehty fiksusti ja sitä noudatetaan oikein, niin pystytään katabolia minimoimaan. Ja dieetillä ja varsinkin ketoosilla lihaksista häviää toki kaikki paineet, että siksi minäkin näytän nyt normaalia pienemmältä ja lihaksettomalta. (Oikeesti oon ihan jäätävä bodari siis 😛 ) Kyllä ne paineet palaavat sitten lihaksiin, kun ruokaa lisätään.

IMG_20150407_215216Kanamunia, cashew-pähkinöitä, kalaharin suolaa ja valkosipulijauhetta

Vähän kyllä kädenvääntöä käytiin Koutsin kanssa tämän ketoosin kestosta. Kompromissiksi tuli, että jos nyt ainakin kolme viikkoa vielä jatketaan ja niin, että joka viikolla on tankkaus. Tuo joka viikkoinen tankkaus on varmasti erittäin hyvä juttu.. ihan jo henkisesti. Sen avulla jaksaa rytistää tämän loppukirin. Vaikka sinällään rankkaa tämä ei vieläkään ole, mitä nyt välillä turhauttaa kun treeni ei kulje. Eniten ehkä ongelmana tässä vaiheessa kuitenkin on se, että mua kyllästyttää noi mun tämän hetkiset ruoat ihan hirveesti. Kaikki kana ja leikkeleet ja parsat maistuu ihan pahvilta. Kyllästyttää! 😀 Nyt syön just sillä tavalla, miten ihmiset olettaa että me bodarit syödään kokoajan. Ja tää on siis ihan dieetin viimeisin kituhetki, jota kestää muutaman viikon. 😀 Oikeesti syön yleisesti ottaen paaaaljon ja maukasta ruokaa. Nyt menee mautonta kanaa, valkuaisia, parsaa ja yääääk kaikkee muuta mautonta!! 😀

IMG_3145

Nyt viime tankkaukselle päätin itse leipasta gluteenittomia sämpylöitä ja pullia! Molemmat onnistui hyvin ja erityisesti nuo pullat oli tosi jees! Tein molempia kerralla isommat satsit ja pistin osan pakkaseen, joten niitä riittää sitten joka tankkaukselle. Nuo gluteenittomat tuotteet tuppaavat olemaan niin kamalan kalliita kaupassa, että päätin siis vähän kiristellä tankkauksen budjettia.

IMG_3166

Sämpylöiden ohje löytyy TÄÄLTÄ. Tuo Glu.fi-sivusto vaikutti muutenkin hyvältä. Kannattaa tutustua. 🙂

IMG_3177Nää oli aika hiton loistavia ja aion tehdä näitä pullaraisia jatkossakin. Resepti oli laskiaspullaresepti, mutta mä tein tollasia pyllypullia lisäämällä niihin tollasen voisilmäreiän. Tein pullat jo lauantaina ja tankkaus oli sunnuntaina joten käytin pullan aina 30sek mikrossa, ennen kuin imasin sen nassuuni. Hyvveeee!! Resepti löytyy TÄÄLTÄ.

Muuten sitten tämänkertaiseen tankkaukseen kuului..

IMG_3232

Muusia ja puolukkahilloa (Kiitos Outi Karitan instagram-kuvien, mulle jäi hirvee himo muusiin! :D)IMG_3240

Gluteenittomia/laktoosittomia karsujaIMG_3246Gluteenitonta pastaa, vähän avocadoa, tuoretta valkosipulia ja chiliä (pisti meinaa pörisee)

IMG_3253

Paljon hedelmiä. Tankkaukseen erityisen hyviä hedelmiä ovat banaani ja mangoIMG_3254

Hui, mukaan mahtui tällä kertaa siis vähän karkkiakin! Mutta korostan, että oikeasti vähän. Sytyin paljon enemmän noihin hedelmiin ja muihin juttuihin (noi eila jutut, NAM!!). Kun nyt tässä vaiheessa oikeasti omenakin maistuu niin makealta, että mieluummin syön jotain sellaista, koska siinä on jotain järkevää ravintosisältöäkin. Plus karkista tuli heti aika huono olo. Buu, oon mälsä tyyppi.

IMG_3261 IMG_3264Vaatteet ostettu Sportamoresta

Ihmeen vähän on taas sellaista yleistä turvotusta! Kyllä tää (suhteellisen) puhtaasti tankkaus on vaan se mulle toimivin juttu ja ens kerralla en kyllä ota karsua ollenkaan. Nytkään ei edes tehnyt oikeasti mieli karkkia, mutta maistoin koska pystyin. Pyh. Miksi syödä kakkaa jos ei tee mieli kakkaa. 😀

Mahtavaa alkanutta viikkoa kaikille! 🙂

Instagram / Facebook