Kaikkea muuta kuin fitnesstä

Sain lääkäriltä kiellon, että ainakaan viikkoon en saisi hikoilla. Minulle laitettiin ehkäsykapseli siis tiistaina. Ensin itkin verta, koska olin ajatellut, että pidän kevyen viikon vasta parin viikon päästä. Mutta lepoviikko oliki nyt enemmän kuin tarpeen. Kropassa alkoi olla jo selkeitä väsymisen merkkejä, joita en ollut vaa halunnut nähdä, koska dieetin loppumisen jälkeen treeni-into on ollut taas niin huipussaan. Painot ovat nousseet yllättävänkin paljon heti ja nyt taas muistaa sen, että mitä on treenata kovaa.

Minulle muuten sanottiin, että ei yläkropan treeniä kahteen viikkoon mutta olen kuullut muutamalta, että heille on lääkäri sanonut, että muutama päivä lepoa riittää? Mitä muille on sanottu jos on kapseli laitettu? :O

Mutta välillä tekee hyvää pitää ihan totaalilepoa. Tehdä pitkiä, palauttavia lenkkejä ja olla vaikka kokonainen viikko miettimättä kuntosalia (tiedän, helpommin sanottu kuin tehty). Sen jälkeen salille palaa taas täysin uudella innolla. Itse näin pitkästä aikaa siskoani, joka asuu toisella paikkakunnalla. Menin molemmille mummeille kahville ja vein koiraa koiratreffeille. Ja olo on hyvä! Keho ja mieli ehkä vähän kaipasikin tälläistä.

IMG_20150515_171924 IMG_20150515_175727

Leipominen on luovaa ja siksi rentouttavaa minulle. Leivoin miehelle leipää ja tein ”kauniita” raakasuklaita! 😀  😀 Meillä siis mies ei syö gluteenittomasti. 🙂

IMG_20150515_154021Postisetä toi uudet VS-liivitkit. Ja kyllä.. taas ’vahingossa kaikki’. 😀 

Ihan ensimmäisenä menin kuitenkin hierojalle. Kropan väsymisen huomasi myös siitä, että palautuminen ei tapahtunut niin nopeasti kuin normaalisti. Kunnon lepoviikko ja hieronta teki todella terää. Olen myös nukkunut pitkiä yöunia ja vaan chillaillut. Oi, autuus.

IMG_20150514_164642Kahvilla siskon ja mummin kanssa Ansarissa

Jos kroppa ei palaudu, leposyke on korkealla, yöunet kärsivät ja mieli on maassa, niin suosittelen lepoviikkoa. Joskus siis jopa ihan totaalilepoa. Oli se asia mikä tahansa, niin liika on aina liikaa. Tarvitsevat vanhemmatkin esimerkiksi lomaa lapsistaan vaikka rakastavat niitä yli kaiken! 😀

IMG_20150516_103739Toisella mummilla oli serkun hiiret hoidossa 😀

IMG_20150516_103452 IMG_20150516_103527 IMG_20150516_103811Daisylla oli hauska roll-on herkku koulutusherkkuna. Niitä on nyt Peten koiratarvikkeessakin kahdella eurolla, taidan itsekkin ottaa kokeiluun, niin ei ole aina taskut täynnä koiranherkkuja ja varsinkin niiden murusia. 😀 Tuote löytyy *TÄSTÄ. 

Oon rakastunut entistä enemmän tohon meidän koiraan, kun tuntuu, että nyt on tehty suurta läpimurtoa sen koulutuksessa. Se kuuntelee ja tottelee ja osaa olla jo kuin ihmisen mieli. Toki staffi on aina staffi, eli virtaa ja huumoria riittää. Koira on kiltti mutta kovapäinen, joten omistaja ei saa olla liian lepsu. Haluan olla vastuullinen ja hyvä koiranomistaja ja tehdä oman osani tämän ihanan rodun maineen puhdistamiseksi. Kyseessä on kuitenkin niin valloittava ja rakastava rotu. Tässä ja tässä hauskat ja osuvat sarjakuvat! 😀

Nyt viikonloppuna ajattelin vähän lueskella, käydä kävelylenkillä ja grillata!

IMG_20150515_221329

Patu <3

P.S. Lopuksi vielä erittäin hyvä artikkeli luettavaksi! Suosittelen kaikkia lukemaan tämän. Avaa aika paljon erästä asiaa ja oikeastaan koko maailmaa. Linkki artikkeliin TÄSSÄ.

Lepo ja sen merkitys

 

Kun treenataan ja varsinkin kun treenataan kovaa, on tärkeää muistaa pitää myös lepopäiviä. Hyvä tahti on esimerkiksi pitää kaksi treenipäivää, yksi lepopäivä ja taas kaksi treenipäivää. Näin keho pääsee palautumaan treeneistä ja ottaa taas paremmin uutta treeniä vastaan.

Lepopäivinä tulisi oikeasti antaa sen kropan levätä. Enintään rauhallista kävelyä saisi tehdä, mutta ei niinkään sykettä nostattavaa treeniä. Viikossa olisi hyvä olla ainakin yksi lepopäivä, toisille siihen sopii jopa kaksi päivää. Tärkeintä on rehellisesti kuunnella sitä omaa kroppaa.

IMG_20150131_153836Lepopäiviin voi toki sijoittaa kaikennäköistä aktiviteettiä, jotta kaipuu salille/liikkumaan ei kävisi liian suureksi. Me juhlimme viime viikonloppuna appiukon syntymäpäiviä. Olen myös huomannut, että dieetillä juurikin lepopäivinä tulee helpommi nälkä ja jos on liikaa tekemättä mitään, niin nälän huomaa paljon helpommin.

Lepopäivinä voi venytellä ja vaikkapa saunoa. Yleistikkin rentoutua ja ottaa iisisti, jotta keho ja mieli pääsisi rauhoittumaan. Varsinkin laihduttaessa keho täytyy päästää myös huilimaan. Jos itse laihdutus on keholle tietynlainen kriisitila ja vastustuskyky laskee nopeasti, jos keho on jatkuvassa rasitustilassa. Ja siinä kohtaa, kun joku pöpö pääsee yllättämään, niin sinne kotiin täytyy jäädä ja treenaamaan ei saa mennä. Itsekki olen tehnyt sen virheen monet kerrat, että olen flunssaisena mennyt salille ja sitten tullut vain entistä kipeämmäksi. Kipeänä treenaaminen ei tuota tuloksia ja tekee vain tosi pahaa kropalle, eli lepo vain jos lenssu yllättää.

Laihduttajan, niin kuin tietysti kenen tahansa liikkujan tulisi pitää huolta siitä, että nukkuu vähintään 8 tuntia yössä. Treenistä palautuminen tapahtuu levon ja unen aikana. Jos uni ei meinaa tulla, niin kannattaa kokeilla syödä proteiinin lisäksi pieni määrä hiilaria myös iltapalaksi. Hiilihydraatti parantaa unen laatua ja helpottaa nukahtamista. Liiallinen hiilihydraattien nauttiminen tosin kumoaa tämän vaikutuksen, eli kohtuullinen määrä riittää.

IMG_20150128_222310Mitä loistavin iltapalaresepti: sekoita blenderissa 40g kaurahiutaleita, 1kanamuna, n. puoli purkkia rahkaa, 1/2 tl ruokasoodaa (saman verran ksantaania jos löytyy, tekee sitkon), ripaus, suolaa, vaniljasokeria ja kanelia, makeutusta oman mieltymyksen mukaan. Paista keskilämmöllä pannulla noin ruokalusikallisen kokoisia lättysiä (pannulle 2-3 kerrallaan, turpoavat lämmöstä). Ja sitten marjoja vielä kylkiäiseksi ja eikun ääntä kohti! Paistamiseen suosittelen käyttämään kookosöljyä.

Jos keho pääsee ylirasitustilaan, ei kehitystä tapahdu ja lepoa voidaan ottamaan useitakin viikkoja. On siis huomattavasti edullisempi vaihtoehto muistaa pitää viikossa tarpeeksi myös lepopäiviä.

Kuntosalilla treenavien tulee myös muistaa kevyet viikot aina noin joka viides viikko. Siinä missä lihaksella menee puolesta vuorokaudesta muutamaan päivään palautua, niin hermosto vaatii noin viikon palautuakseen. Kevyenä viikkona treenit tehdään niinkuin normaalistikkin, muut painot tiputetaan puoleen siitä mitä normaalisti käytetään. Jos painoja ei ole käytössä, niin toistojen tai sarjojen määrää pitää pudottaa. Treenin tulee olla kevyttä.

IMG_20150131_221536Liikkujan tulee muistaa nauttia tarpeeksi proteiinia. Unohda kaupan humpuuki proteiinirahkat syö ihan ehtaa kunnon rasvatonta rahkaa, mihin sitten itse saat valita kaveriksi marjoja tai hedelmiä. Muista, hedelmiä kohtuudella ja marjoja vapaammin.

Kevyt viikko ainakin omasta mielestäni on ihan pehvasta, mutta heti jos unohdan pitää kevyitä viikkoja, treenini alkavat takkuilla ja usein saatan tulla jopa kipeäksi. Dieetillä usein myös paino putoaa myös kevyillä viikoilla, koska keho pääsee pois ns. stressitilasta.

Kun teet töitä täysillä, voit surutta pitää myös lepopäiviä. Korjaan, niitä täytyy pitää. Tiedän, että kun draivi on kova ja kun on juuri päässyt vauhtiin, niin mieli tekisi treenata vaikka joka päivä ja kevyet viikot tuntuvat enemmän tuskalta kuin normaalit viikot, mutta muista, että se kaikki tehdään kehityksen nimissä. Muista pyhä kolminaisuus;

                              TREENI, RUOKA ja LEPO