Smoothie x2!

Minulla on menossa smoothiekausi. Varsinkin kuumina päivinä ruoka ei välttämättä meinaa maittaa, mutta smoothie menee milloin tahansa. Smoothie on myös loistava niille, jotka eivät aamupalaa meinaa syödä. Sillä on hyvä totuttaa vatsaa aamupalaan. Kuitua smoothieen saat marjoista, avokadosta tai vaikkapa psylliumista!

Marjasmoothie

Kreikkalaista jugurttia (max2%) noin 2dl

Mustikoita, mansikoita, vadelmia..

Vettä

Kaloreita 247 / Prot. 14g / HH. 29g / rasvaa 12g

 

Vihreä smoothie

1 prk rasvatonta maitorahkaa

2 kiiviä

pinaattia, pakaste 100g

Puolikas avokado

vettä

Kalorit 500 /prot. 31g / HH 47g / rasva 15g

Ja eikun nauttimaan! <3

Terveysterrorisointi

 

Dieetillä alkaa huomattavasti enemmän kikkailemaan ruoan ja makrojensa kanssa. Ystävääni lainaten, tämä on ”ruokien terveysterrorisointia”. Offilla sitä vaan tyytyi siihen riisiin ja kanaan. Syöminen kyllästytti ja ruokaa oli niin hurjia määriä, että ei niistä jaksanut mitään kikkailla. Ja offilla sitten söi niitä ihan oikeita herkkuja jos sellaisia mieli teki. Varsinkin offin lopussa sitä oli jo niin täynnä ihan niistä perus omista ruoistaan, että ei paljon tehnyt mieli mitään ylimääräistä.

Nyt dieetillä kun herkkuja ei saa, ne voi kikkailla itse, käyttäen sallittuja ja terveellisiä raaka-aineita. Makrot vaan täytyy muistaa laskea tarkkaan ja varoa, ettei vaan huijaa itseään missään kohtaa. Mutta muuten ”terveysterrorisointi” on yllättävänkin helppoa. Se vaatii vain hieman keksiliäisyyttä, halua löytää ja tutkia terveellisiä resepti ja ripauksen mielikuvitusta. Niin ja laskimen.

IMG_20150118_233630

Tein miehelle tämän ollessa vielä massakaudella tummasuklaa-proteiini-muffinseja, minkä reseptin löysin Muscle&Fitness -lehdestä. Teksti on ollut luonnoksissa niin kauan, että hukkasin jo lehden ja reseptin… 😀 Mutta netti on pullollaan erilaisia proteiinimuffinsi reseptejä. 😛

Kookospallerot

IMG_20150208_175928

IMG_20150324_114128

Kookospalleroita, resepti napattu Fitnesstukun lehdestä.

Pitsa & pannuleipä

IMG_20150208_173326

Pitsaa gluteenittomalla pohjalla, omien makrojen mukaan. Pohjaan käytin kaurajauhoa, vettä, suolaa, ksantaania ja oliiviöljyä. Ihan kuin perus taikinan tekisi, mutta ilman vehnäjauhoa ja hiivaa. Jos taikinaan lisää vielä sweetchili kastiketta ja valkosipulimaustetta, jonka jälkeen paistaa taikinan pannulla, saa aikaan ihanaa pannuleipää.

IMG_20150129_185301

Kaura&rahka -lättyset

IMG_20150204_220159 IMG_20150205_090431 IMG_20150209_150004 IMG_20150209_150343

https://www.youtube.com/watch?v=nqdmYXYy-qs

Nää on jokaisen sokerihiiren unelma. Makeannälkä lähtee terveellisesti.

Ranskiksia

IMG_20150213_181608

Ranskikset. Leikkaa perunat tosi ohuiksi, laita pelille, mausta ja pidä uunissa (n.225-250 astetta) niin kauan, että ne ovat rapsakoita. Itse en siis laita niihin öljyä. Paseerattua tomaattia ripauksella tabascoa ja suolaa toimii mainiosti dippinä.

IMG_20150209_183742

Perunoista voi myös tehdä hieman paksumpia. Kun perunat maustaa hyvin, ei niihin tarvitse lisätä öljyä. Oma lempparimausteeni näissä on rosmariini ja merisuola.

 Nam nam! Mikä on lukijoiden lemppari terveysherkku?