Ei hiilihydraattia aamulla, parempi olo?

*Sisältää mainoslinkkejä

Olen hieman vaihtanut aamupalaani. Söin vuosia puuroa ja marjoja aamupalaksi. Puuro on kaikkien oppikirjojen mukaan aikalailla täydellinen aamupala, mutta itselläni se aiheutti verensokerien nopean nousun ja laskun. Puuron syömisen jälkeen tuli hyvin nopeasti nälkä, oli sitten menossa dieetti tai ei. Verensokerien heilahtelu aiheutti totta kai myös mielialojen heilahtelua sekä jopa huonoa oloa. Tähän vielä iso tuoppi kahvia ja vettä, niin yäh..

Vaihdoin puuron proteiini- ja rasvapitoisempaan aamupalaan ja oloni on pysyy pidempään kylläisenä. Useimmiten aamulla saatan syödä esim. munakkaan. Vaikka muuten en karsasta hiilihydraatteja, olen kuitenkin huomannut selkeän eron aamupalan suhteen.

Suosin kuitenkin hiilihydraatteja treenin ympärillä ja etenkin treenin aikana. Treenin aikana juon aina vitargoa tai osmoa. Olen huomannut treeneissä selkeän tehojen nousun sen jälkeen, kun olen ottanut treenin aikana juotavaksi  hiilareita. Mieluummin siis siirrän aamun hiilihydraatit treenin oheen, jolloin päivittäinen kalorimäärä pysyy silti aisoissa.

En kuitenkaan sano, että nyt kaikkien pitäisi luopua hiilihydraateista aamulla, vaan annan esimerkin siitä, että kaikille ne eivät sovi. Itseään ja kehoaan kannattaa kuunnella ja tehdä muutoksia sitä mukaan. Monille puuro ja hiilari on nimenomaan parempi valinta aamulla. Monet asiakkaani usein sanovat, että ruokavalion aamupala on aivan liian tuhti ja sillä pärjää pitkälle päivään. Itse jos syön saman aamupalan, se on aamulla vessassakäynti ja on uudelleen nälkä! 😀

Sopiiko hiilari sinulle aamuisin? Vai oletko kenties samanlainen, että aamuun on parempi laittaa jotain proteiinipitoista? 

Ihmiset eivät aloita, koska eivät halua aloittaa pohjalta

*Sisältää mainoslinkkejä

Olen huomannut erään valitettavan huomion. Ja se koskee meistä jokaista, jossain elämän asiassa. Me emme halua aloittaa uutta asiaa, koska emme halua olla huonoja missään tai aloittaa niin sanotusti pohjalta. Emme ole valmiita hetkellisesti olemaan täysin untuvikkoja jossain, mahdollisesti näyttää jopa hassulta tai tyhmältä. Halumme olla täydellisiä estää meitä toimimasta.

Sama pätee usein laihtumiseen ja treenaamiseen. Ei edes aloiteta, koska on aivan liikaa aloittaa sieltä ”pohjalta”. Mikä se sitten kenellekkin on. Kyse on myös todellisuuden välttämisestä. Ei haluta katsoa tilannetta rehellisesti. Sama kuin alkoholismin kanssa, ensin pitää myöntää ongelman olemassaolo, ennen kuin siihen voidaan tehdä ratkaisevia muutoksia. Uskon, että sama pätee mihin tahansa elämäntapojen muutokseen. Sekä tietysti kevyempiin asioihin, kuten vaikkapa siihen, että haluaisit oppia soittamaan kitaraa.. mutta et kestä sitä, että et vielä osaa mitään. Sitä, että ensin kuluu kuukausia, jopa vuosia, että osaat oikeasti soittaa kitaraa. Tässä pätee sama, ’kaikki mulle heti nyt’ -ajatusmalli.

Ja korostan, että pata kattilaa soimaa. Itselläni aivan yhtälailla on asioita, joiden aloittamista lykkään, koska en halua aloittaa ns. ruohonjuuritasolta. Oppari, kestävyyskunnon kasvattaminen.. monet asiat ovat ja ovat olleet myös itselleni juuri tällaisia asioita. Toki, uuden asian aloittaminen vaatii aidon motivaation, jotta tekeminen käynnistyy. Mutta on ironista, että emme aloita asiaa, jonka haluamme, koska emme halua aloittaa.

Harva meistä kuitenkaan on monilahjakkuus ja kaikissa asioissa seppä heti syntyessään. Jos haluaa kehittyä, täytyy olla valmis tekemään uusia asioita, menemään epämukavuusalueelle ja kestämään sitä tunnetta, että ei vielä osaa jotain tai joutuu kirjaimellisesti aloittamaan tyhjästä.

 

****

Olethan huomannut kesän tarjouspakettini

 

Onlinevalmennus 3kk 200€  (norm. 400€)

  • Ruokavaliosi analysointi
  • Henkilökohtainen ruoka- sekä treeniohjelma sekä niiden päivitys kehityksen mukaan
  • Yhteydenpito valmentajaan läpi valmennuksen

sekä livevalmennuspaketit

1 paketti 250€ 

  • Alkuhaastattelu
  • Henkilökohtainen ruoka- sekä treeniohjelma
  • Kuntosaliohjelman läpikäyminen sekä 3 treenikertaa/tapaamista
  • Yhteydenpito valmentajaan

2 paketti 430€

  • Alkuhaastattelu
  • Henkilökohtainen ruoka- sekä treeniohjelma ja niiden päivitys kehityksen mukaan
  • Kuntosaliohjelman läpikäyminen sekä 6  treenikertaa/tapaamista
  • Yhteydenpito valmentajaan

3 paketti 600€

  • Alkuhaastattelu
  • Henkilökohtainen ruoka- sekä treeniohjelma ja niiden päivitys kehityksen mukaan
  • Kuntosaliohjelman läpikäyminen sekä 10 treenikertaa/tapaamista
  • Yhteydenpito valmentajaan

 

Lisäinfoa löydät pauliinaolivia.fi