Ei hiilihydraattia aamulla, parempi olo?

*Sisältää mainoslinkkejä

Olen hieman vaihtanut aamupalaani. Söin vuosia puuroa ja marjoja aamupalaksi. Puuro on kaikkien oppikirjojen mukaan aikalailla täydellinen aamupala, mutta itselläni se aiheutti verensokerien nopean nousun ja laskun. Puuron syömisen jälkeen tuli hyvin nopeasti nälkä, oli sitten menossa dieetti tai ei. Verensokerien heilahtelu aiheutti totta kai myös mielialojen heilahtelua sekä jopa huonoa oloa. Tähän vielä iso tuoppi kahvia ja vettä, niin yäh..

Vaihdoin puuron proteiini- ja rasvapitoisempaan aamupalaan ja oloni on pysyy pidempään kylläisenä. Useimmiten aamulla saatan syödä esim. munakkaan. Vaikka muuten en karsasta hiilihydraatteja, olen kuitenkin huomannut selkeän eron aamupalan suhteen.

Suosin kuitenkin hiilihydraatteja treenin ympärillä ja etenkin treenin aikana. Treenin aikana juon aina vitargoa tai osmoa. Olen huomannut treeneissä selkeän tehojen nousun sen jälkeen, kun olen ottanut treenin aikana juotavaksi  hiilareita. Mieluummin siis siirrän aamun hiilihydraatit treenin oheen, jolloin päivittäinen kalorimäärä pysyy silti aisoissa.

En kuitenkaan sano, että nyt kaikkien pitäisi luopua hiilihydraateista aamulla, vaan annan esimerkin siitä, että kaikille ne eivät sovi. Itseään ja kehoaan kannattaa kuunnella ja tehdä muutoksia sitä mukaan. Monille puuro ja hiilari on nimenomaan parempi valinta aamulla. Monet asiakkaani usein sanovat, että ruokavalion aamupala on aivan liian tuhti ja sillä pärjää pitkälle päivään. Itse jos syön saman aamupalan, se on aamulla vessassakäynti ja on uudelleen nälkä! 😀

Sopiiko hiilari sinulle aamuisin? Vai oletko kenties samanlainen, että aamuun on parempi laittaa jotain proteiinipitoista?