Hakemassa vauhtia dieettiin

Ja nyt vauhdilla en tarkoita mitään juhlapilleria. Haen nyt hieman alkuvauhtia ns. morsiusdieettiini. Itseänikin kyllästyttää jo puhua viime vuoden stressistäni ja siitä mitä damagea se on tehnyt minulle ja etenkin kropalleni. Mutta se on syy, miksi dieettiä ei voi vielä aloittaa. Ensin täytyy kropan antaa ihan rauhassa palautua, ennen kuin lähdetään edes miettimään mitään dieettejä.

Yritin kesällä aloittaa dieettiä, mutta kroppa pisti täysillä vastaan. Miinuskalorit pöhöttivät kroppaa ja nälkä oli aivan mahdoton. Normaalisti kuitenkin dieetin alku on yleensä aikamoista läpsyttelyä ja vasta muutama viimeinen kuukausi on ns. haastavampi. Nyt kuitenkin joka päivä nälkä oli kiljuva ja silti vaa’an lukema kipusi mahdotonta tahtia ylöspäin. Kropassa oli selkeästi jotain hätänä. Ja mikäs muukaan kuin stressi.

P6070927_01

Stressi aiheuttaa helposti jatkuvaa näläntunnetta ja stressihormonit pistävät kropan helposti aivan sekaisin, jolloin painon pudottaminen hankaloituu tai muuttuu jopa mahdottomaksi. Ei ollut siis muuta vaihtoehtoa, kuin pistää koko dieetti jäihin ja keskittyä stressinhallintaan. On vaikea sanoa, että kauanko menee, että olen palautunut täysin ennalleen. Etenkin, kun en ole täysin varma, että kauanko kova stressitila oli jatkunut ja en kuitenkaan täysin pysty poistamaan elämästäni kaikkia stressiä aiheuttavia asioita. Ainoa keino on siis stressinhallinta ja oma asennoituminen asioihin. Ihailen suuresti miestäni, jonka stressinhallintakyky on aivan mieletön. Vaikka maailma kaatuisi niskaan, mieheni ei lannistu. Toisinaan en edes usko, että hän on oikeasti niin tyyni ja ottaa asiat niin mahdottoman rauhallisesti. Yritän kuitenkin omaksua hänen energiaansa ja tapaansa ajatella asioita mahdollisimman paljon. Luojan kiitos edes toinen meistä on rauhallinen ja järkevä!

Miten siis dieettiin haetaan pontta?

Lisäämällä ensin ruokaa pikkuhiljaa. Eli samoin miten toimittaisiin tilanteessa, missä keho on säästöliekillä. Etenkin hiilaria lisätään treenin ympärille pikkuhiljaa. Treenit ovat sellaisia, missä aineenvaihdunta alkaa käymään kierroksilla, eli nyt treenaataan massaliikkeitä ja isoja lihaksia. Pyrin kuutena päivänä viikossa tekemään jotain liikutaa. Salipäivinä luonnollisesti siis treeniä ja välipäivinä kevyttä aerobista. Koneisto pistetään hyrräämään ja toimimaan. Tärkeintä on nyt saada kroppa polttamaan tehokkaasti hiilaria ja aineenvaihdunta toimimaan.

Aineenvaihdunta sisältää siis paljon muutakin kuin vessassa ramppaamisen ja hikoulun määrän. Arkikielellä aineenvaihdunnalla usein tarkoitetaankin nimenomaan tätä, mutta oikeasti aineenvaihdunta on kaikkea kehon sisäistä aineenvaiduntaa. Esimerkkinä niska-hartiajumit voivat johtua niskan huonosta aineenvaihdunnasta. Siihen auttaa pumppaavat liikkeet salilla sekä hieronta, jolloin niskojen verenkierto ja aineenvaihdunta saadaan taas käyntiin.

Olen nyt muutaman kuukauden treenaillut ja syönyt tässä tällä tavoin, nyt juuri treeniohjelmassa ja ruokavaliossa on luvassa päivitys, jolla kierroksia taas lisätään. Paino on pysynyt periaatteessa samassa, mutta nesteistä on lähtenyt kropasta reilusti. Mikä on sinällään hassua, koska lisätyt hiilarit normaalisti lisäävät nestettä kroppaan. Tämä kertoo siis siitä, että aineenvaihdunta mitä todennäköisimmin on lähtenyt toimimaan. Vielä kesällä kroppa imppasi nesteitä ihan älyttömän helposti, mutta ei päästänyt nesteistä hevillä irti. Jatkuva pöhöttynyt olo ei ole mikään maailman paras. 😀

Photo 14.4.2016 22.22.37

Nyt siis edetään pikkuhiljaa näin ja katsotaan, että miten kroppa reagoi. Vaikka mieleni haluaisi aloittaa kunnolla dieetin jo vaikka tänään, ei sitä missään nimessä kannata aloittaa liian aikaisin tai kroppa on taas pian jumissa. Ja dieetti on ihan älytöntä ja kamalaa, jos kroppa ei toimi ja kalorit joutuu pistämään liian alas. Ainoa huolenaiheeni on, että mitä jos palautuminen kestää oikeasti todella kauan ja en pääse kuntoon häihin. Se on ainoa, mikä minua tässä nyt stressaa, mutta koitan olla ajattelematta asiaa, koska stressi. On tyhmää asettaa itseään sellaiseen noidankehään, missä stressaa, ettei laihdu ja stressi estää laihtumisen. 😀

Itselläni on hirveä himo kertoa tästä projektista tänne, mutta toisaalta haluan rauhallisesti ensin itse katsoa, että miten homma nyt etenee. Joka tapauksessa varmasti kerron tänne fiiliksiä ja muutoksia, mitä nyt treenissä ja ruokavaliossa tulee tapahtumaan. Aikaa häihin on kuitenkin enää ALLE VUOSI! KÄÄK!

P6131049

Mutta huomaan, että pahin stressi on selkeästi ohi ja sellainen palo ja intohimo kaikkea omaa treeniä kohtaan on selkeästi taas palaamassa. Omalla tavallaan haluaisin takaisin sinne ”fitnesskuplaan”, koska koin sen olevan minulle tyydytystä tuova asia. Vaikka se on haastavaa ja tuo omat haasteensa mm. sosiaalisiin suhteisiin, muistan nauttineeni siitä kovasti. Liiallisuuksiin vietynä en tietenkään, mutta sellaisessa oikeanlaisessa balanssissa pidin omasta fitnesskuplastani. En tiedä mikä sen aikoinaan rikkoin, varmaan kouluun pääsy.. Mutta nyt aion yrittää päästä sinne kuplaan takaisin! <3

Maanantailaihduttaja?

Jokaisessa meissä varmasti asuu edes pieni maanantailaihduttaja. Toisissa enemmän ja toisissa vähemmän. Aina se alkaa taas maanantaina, laihdutus.

Joskus joku ihminen on liiankin selkeästi maanantailaihduttaja. Aina sama kaava: ensin esimerkiksi somessa huudetaan isoon ääneen, että nyt lähtee, nyt muuttuu, nyt tapahtuu. Nyt, nyt, nyt.

Mutta nyt ei tapahtunut, nyt ei muuttunut. Ei koskaan.

Mikä tässä aina menee pieleen? Miksi tietyt ihmiset uhoavat kerta toisensa jälkeen laihduttavansa, mutta eivät vielä toistaiseksi ole siinä onnistuneet? Mietin ja analysoin muutamaa eri vaihtoehtoa.

  1. Olet liian mukavuudenhaluinen

Tavoitteesi ja käytöksesi eivät kohtaa. Haluat olla ai kunnossa, mutta et jaksa tehdä asian eteen mitään. Haluat muutosta, mutta en oikeasti jaksa nähdä vaivaa muutoksen eteen. Samalla tavalla kuin esimerkiksi syömishäiriöissä on tietynlainen käyttäytymisen kaava. Ensin on hurmiovaihe ja vasta pitkällä myöhemmin häämöttää vaihe, jossa syömishäiriöön sairastuneen ihmisen voi pelastaa. Kun ihminen on hurmiovaiheessa, ei häntä saa muuttumaan. Se elämä ja elämäntapa, joka hänellä nyt on, on vielä liian kiinni hänessä. Kyse on ehkä eniten ihmisen omasta sisäisestä motivaatiosta.

P5160375

2. Et halua myöntää faktoja

Tiedän ihmisiä, jotka yrittävät noudattaa tiettyjä toimimattomia keinoja laihtuakseen ja eivät ole valmiitä myöntämään, että ne eivät toimi. Yleisin näistä on ”soitellen sotaan”. Eli ruokaa syödään minimaalinen määrä, mahdollisesti liikutaan heti alkuun ihan liikaa ja vedetään yksinkertaisesti liian lujaa. Kurvit vedetään suoriksi. Perse edellä puuhun. Mitä näitä nyt on.

Tästä ei seuraa kuin huono olo, väsymys, kiukku ja pohjaton nälkä.

Jos olet vuosikausia yrittänyt laihduttaa tietyllä tavalla ja se ei kertaakaan ole oikeasti pidempi aikaisesti toiminut, miksi ihmeessä vielä hukkaat aikaasi siihen. Kun kerta toisensa jälkeen ammattilaiset hokevat, että laihtumisen kanssa ei ole oikotietä onneen. Miksi hukata aikaansa, tuhota aineenvaihduntansa ja itseluottamuksesta laihtumisen suhteen, kun homman voisi kerralla tehdä myös oikein.

3. Ryvet itsesäälissä

Olen huomannut yhden piirteen. Piirteen, joka minussa itsessänikin oli. Se oli itsesääli ja sitä kautta ruoalla palkitseminen. Tämä tapahtui aika paljon alitajuntaisesti: kehitin ongelmia ja surua, jotta sain palkita itseni rankan päivän jälkeen ruoalla. Tästä tuli hyvin nopeasti kierre. Kun yritin laihtua, vanha tapa palkita itseni ruoalla nosti hyvin nopesti päätään. Ruoka on mitä mainioin tapa hallita tunteitaan: Surettaako? Syö. Ahdistaako? Syö. Juhlan aiheita? Syö. Lista jatkuu ja jatkuu. Aina löytyy hyvä syy syödä ja palkita itsensä ruoalla.

Itsesääli on myös vahvasti negatiivista energiaa. ”En minä osaa, en minä pysty”. Jos jotain olen tähän ikään mennessä oppinut, niin sen, että meidän ajatuksillamme on ihan uskomaton voima. Jos ajattelet, että et pysty johonkin, et luultavasti pystykkään. Mutta jos pystyt muuttamaan ajatusmaailmaasi ja ennen kaikkea asennettasi, avautuu sinulle pian täysin uusi maailma. Tunnista potentiaalisi. Onnistumisen kokemukset ovat omanlaisensa dominoefekti, yhdestä saat lisää itsetuntoa seuraavaan ja niin edelleen. Anna itsellesi mahdollisuus, saatat yllättyä. Aina voi luovuttaa, mutta niin voi myös voittaa. Sinä valitset.

P5200479

4. Säästöliekki, tuo laihduttajien ikivihollinen

Aihe, josta olen ollut äärimmäisen kiinnostunut viime aikoina. Säästöliekki on lyhyesti selitettynä sitä, että aineenvaihdunta on tuhottu. Usein laihduttajat tuhoavat aineenvaihduntansa erilaisilla dieeteillä, toisin sanoen liian niukoilla kaloreilla. Säästöliekki on kehon puolustusmekanismi. Keho pelästyy, että nyt kuollaan nälkään ja aineenvaihdunta lakkaa pelittämästä.

Laihduttaminen tässä tilassa on ehkä suurin vikatikki, minkä voi tehdä. Tässä vaiheessa ensisijaisen tärkeätä on saada aineenvaihdunta jälleen pelaamaan. Ja toisissa tapauksissa kyse voi olla jopa vuodesta. Kaloreita tulee nostaa maltillisesti, ei missään tapauksessa enää nipistää. Ja usein niukoilla kaloreilla ja niukoilla hiilareilla eläneelle (varsinkin naiselle) kaloreiden nostaminen on henkisesti äärettömän kova pala. Vaikka se on juuri se, jolla se kroppa saadaan taas kuntoon. Usein paino putoaakin, vaikka kaloreita on nostettu. Miksi? Koska aineenvaihdunta alkaa taas pelittämään.

Liian moni säästöliekillä oleva laihduttaja yrittää juntata kroppaansa tuhannella kalorilla päivässä, ilman minkäänlaisia tuloksia. Ei ihmekkään jos hieman turhauttaa.

5. Sinulla on jokin muu aineenvaihdunnan häiriö tai sairaus

Myös stressi hidastaa tai jopa estää laihtumisen. Jos monista yrityksistä huolimatta et laihdu, kannattaa käydä verikokeissa tarkistamassa mm. kilpirauhasarvot.

6. Sinulla on liian paljon henkistä taakkaa

Onko juuri nyt oikea aika laihduttaa? Vai onko mielelläsi kenties aivan liikaa kaikkea muutakin? Jos elämässäsi on tapahtunut suuria muutoksia, niin surua kuin iloa, voi olla, että juuri nyt laihdutus vain katkaisee kamelin selän. Mitä useammin yrität laihtumista ja epäonnistut siinä, sitä enemmän itseluottamuksesi laihtumisen suhteen katoaa. Anna siis hetken olla, keskity itseesi muuten: käy lenkillä voidaksesi hyvin, älä laihtuaksesi. Ota yhteys psykologiin tai ystäviisi. Puhu läheisillesi, etsi henkistä hyvää oloa. Kaikille tulee vaikeita hetkiä. Sitä paitsi, en tunne yhtään vahvaa ihmistä, jolla olisi helppo tausta. Jos selviät tästä, yksi laihtuminen on aika pientä tämän koettelemuksen rinnalla.

Elämä tuo ja vie, anna sen tehdä niin. <3

 

Mitä ajatuksia tämä teissä herätti? 🙂

PauliinaLogo_800x183 (1)