Kun aineenvaihdunta jumittaa dieetillä

Voi silloin apukeinoksi ottaa hiilihydraattitankkauksen. Tämä tarkoittaa siis sitä, että yhden tai jopa muutaman päivän ajan nostetaan hiilihydraattien määrää, samalla rajoittaen proteiinin ja rasvan määrä. Tarkoituksena on täyttää maksan glykogeenivarastot, boostata aineenvaihduntaa ja tuoda siihen tekemiseen taas lisää virtaa. Laihduttaessa ja dieetattaessa aineenvaihdunta useimmiten jossain kohtaa hidastuu ja pahimmissa tapauksissa pysähtyy lähes kokonaan. Jos kroppaa kituutetaan liian pienillä hiilari- tai kalorimäärillä, kroppa pyrkii taistelemaan tilannetta vastaan. Ei siis ensisijaisesti ole ollenkaan fiksua yrittää laihtua kituuttaeen itseään, toivoisin, että se olisi jo ainakin vakkarilukijoilleni selvää pässinlihaa tässä vaiheessa. Kuitenkin, vaikka laihdutus olisi maltillista, tekee kropalle hyvää välillä boostata aineenvaihduntaa. Ja siihen yksi hyvä keino on tämä hiilihydraattitankkaus, varsinkin jos treenaa usein ja kovaa.

Photo 2.4.2016 11.47.34

Itse pidän tankkaukset usein yksipäiväisinä ja jätän kokonaan rasvat sekä proteiinit pois. Syön hiilihydraatteja mahdollisimman puhtaista lähteistä n. 10g per painokilo sekä juon päivän aikana paljon vettä. Turvotus päivän aikana ja seuraavina päivinä on aikamoinen, mutta lähtee normaalissa arjessa ja treeneissä. Tankkauksen jälkeen onkin tarkoitus päästä heti treenaamaan ja käyttää täyttyneet maksan varastot. Ei siis ole järkeä tankata ja sen jälkeen maata sohvalla.

Hiilihydraattien laskemiseen voi mennä hetki, mutta kun oppii tarkastelemaan tuotteiden ravintosisältöjä, niin homma on suhteellisen yksinkertaista. Esim pastassa on sataa grammaa kohden noin 70-80 grammaa hiilaria. Eli 100g pastaa ei ole 100g hiilaria.

Photo 2.4.2016 21.40.38

Miksi tankkaukseen käytettään hiilaria ja miksi ei proteiinia tai rasvaa? Hiilari ja varsinkin tässä tapauksessa esim vaalea pasta tai leipä hulahtaa sopivasti kropamme läpi. Kun taas rasva ja proteiini ovat huomattavasti huonommin sulavia. Kunnon pihvi vain tukkisi suoliston ja koko tankkaus menisi aikalailla harakoille. Päivän alkuun voi toki lisätä hieman proteiinia, jotta verensokeri ei heilahda liikaa. Tankkauksen voi myös pitää muutaman päivän pituisena, varsinkin jos kyseessä on tankkaus esim. maratonia varten. Silloin olo ei tankkauksen aikana tai jälkeen ole yhtä turvonnut ja tukala. Silloin tankkauksen voi suorittaa niin, että syödään normaalisti, mutta hiilaria vain lisätään joka aterialle normaalia enemmän. Pullan yms voi toki nauttia, jos haluaa. Tekee varmasti hyvää ottaa yksi jos toinen sattuma tankkaukseen mukaan.

Hyviä hiilaritankkausen lähteitä ovat mm. vaalea pasta/ leipä / riisi jne (kuitu hidastaa ruoan sulamista, siksi vaalea eikä tumma), puuro, hedelmät, jugurtti, hillo jne.

Photo 1.4.2016 8.01.24

Jos siis olet laihduttanut kauan ja varsinkin jos hyvin niukka hiilarisesti sekä treenaat suhteellisen paljon, voit kokeilla hiilaritankkausta aineenvaihdunnan ja energian boostamiseen. Tärkeimmät asiat tässä ovat, että hiilari tulisi mahdollisimman puhtausta lähteistä ja vettä tulisi juoda tarpeeksi. On siis täysin normaalia, että kroppaan kertyy nestettä tankkauksen aikana, jos sitä ei kertyisi, niin jotain olisi mennyt pieleen.

Ihanaa alkanutta viikkoa! <3

Miltä tuntuu palata salille pienen tauon jälkeen?

Olin viikon verran pois salilta, koska lääkäri määräsi viikon hikoilukiellon. Otin sen palautumisen kannalta hyvänä asiana. Olin koko salittoman viikon väsynyt, jopa vähän kiukkuinen toisinaan ja salille paluu ei tuntunutkaan yhtään niin kutkuttavalta ajatukselta enää viikon jälkeen, kuin mitä olisi ehkä odottanut. Jotenkin kroppa tottui tosi nopeasti siihen tekemättömyyteen.

Mutta menin salille kuitenkin. Ja jo heti alkulämpän aikana muistui mieleen se, että miksi siellä salilla on niin kiva käydä. Hyvät musiikit korville, hikeä pintaan ja hymy huulille. Pakko myöntää, että aina pienen tauon jälkeen salille meneminen saattaa jopa vähän jännittää. 😛 Nytkin pähkäilin niinkin tyhmiä kuin että treenaanko musat korvilla vai en.. en tiedä miksi sekin tuntui hirveän isolta asialta. 😀 Mutta siksi liian pitkiä salitaukoja ei esimerkiksi aloittelijan kannata tehdä, koska kynnys palata salille kasvaa aina sen mukaan mitä pidempi tauko tulee pidettyä. Puhumattakaan tulosten heikentymisestä tai lihaskadosta. 😛

Olin salilla vähintään muutaman tunnin, paljon pidempään mitä normaalisti. Treenin tein tunteella ja nautin joka hetkestä. Loppulämpät tein viimeiseen minuuttiin asti ja venyttelyt tein antaumuksella. Tää on omaa aikaa, nautintoa. Sali ei oo kaikkien juttu ja kaikki ei tuu ikinä ymmärtään tätä fiilistä. Mutta mä aidosti nautin kun saan treenata. Siinä ei tarvitse ajatella, sä voit olla siinä samaan aikaan hyvä että huono. Se on jotain mitä osaat, mutta missä samalla janoat kehittyväsi. Mulla oli niin ihana fiilis salin jälkeen, eikä se johtunut vain latarista ja hiilareista. 😀

IMG_20150519_104825

Se tunne on se, joka saa mut meneen sinne salille aina uudestaan ja uudestaan. Toki, sohvalle olisi helppo jäädä. Kyllähän se nytkin houkutteli. Ei sillä, onhan löhöily kivaa. Mutta niin on treenaaminenkin ja treeneistä saa vielä pitkä-aikaista hyötyä, löhöilystä ei oikein. Oon liikaa tehnyt elämässäni asioita, joiden hyöty ja kannattavyys on hyvin lyhytkatseista. Se toki kuuluu nuoruuteen. Mutta nyt aidosti osaan nauttia asioista joiden tiedän tekevän mulle hyvää ja joiden tekeminen kantaa hedelmää. Se on yksi iso syy, miksi en enää esimerkiksi juo alkoholia. En siis sanoisi itseäni absolutistiksi, mutta eipä tuo viina enää kiehdo millään tavoin. Se ei tuo minulle mitään, enkä saa siitä mitään irti, joten miksi tekisin jotain sellaista. 🙂

IMG_4351

Musta on ihanaa, että oon löytänyt tän treenauksen. Viis kertaa viikossa saan kokee tuon treenin tuoman tunteen, plus se tuo mulle niin paljon muutenkin hyvää oloa. Jos vertaisin mun entistä alkoholinhuurista elämääni tähän nykyiseen, niin melkein on sellainen olo kuin olisin päässyt pois huonosta parisuhteesta. Kuulostaa ehkä hölmöltä, mutta jotenkin sillä sen selittää parhaiten. Ja en halua kuulostaa ylimieliseltä sen suhteen, että en juo. Se on siis minun elämänratkaisuni ja minä koin sen parantavan elämänlaatuani. Kaikki tekevät juuri niin kuin itse parhaaksi kokevat. 🙂

Sali on tuonut  mulle uuden elämäntavan, paljon uusia ihania tuttavuuksia sekä onnistumisen tunteita. Ja ehkä se tärkein.. saan syödä himona  paljon enemmän koska reenaan!! 😛

Tän viikon suosikkiruoka: uunissa valmistettua naudan sisäpaistia, kalaharin suolaa ja salaattia, nam

IMG_4369

IMG_4366

Sainkin Emmalta blogihaasteen.. täytyykin pistää näppäimistö sitten sauhuamaan! 😀