Laihdutusko se vaikein osuus?

Sisältää affiliate-linkkejä

Laihtuminen – syö vähemmän kuin kulutat. Kaikessa yksinkertaisuudessaan se on silti niin vaikeaa ja monimutkaista. Vai onko?

Laihtuminen varsinkin alkuun vaatii paljon totuttelua, kärsivällisyyttä ja uusien tapojen kokonaisvaltaista opettelua. Pieni pintaraapaisu ei riitä, vaan asioita täytyy opetella ihan alusta loppuun ja vieläpä ottaa pysyväksi tavaksi. Mutta  mitä tapahtuu laihtumisen jälkeen?

P6221415

Laihtumisen jälkeen aineenvaihduntasi on pienempi kuin ennen. Jos ennen painosi nousi kun söit tietynmäärän ja painoitkin enemmän, niin voit kuvitella mitä vain tapahtuu jos laihtumisen jälkeen alat syömään samalla tavalla kuin ennen. Laihtuminen ei siis missään nimessä ole kuuri, jonka jälkeen palataan tasan entiseen. Jos näin tapahtuu, paino kipuaa nopeasti takaisin entisiin lukemiin ja usein vielä siitä yli.

Laihtumisen jälkeen ei kuitenkaan saa alkaa myöskään pelkäämään syömistä. Aineenvaihdunta tulisi saada kuntoon ja kroppaan lihaksia. Tähän auttaa se, että ruokamäärää lisätään hallitusti ja hillitysti, siinä missä liikuntaa ja salitreeniä muokataan lihaksia kasvattavaksi. Lihasten maltillinen kasvatus tässä vaiheessa on siis synonyymi kiinteytymiselle. Jos ihminen on pelkkää luuta ja nahkaa, ei lopputulos ainakaan kiinteältä näytä. Se, mikä tuo kiinteyden ja muodon siihen kroppaan on nimenomaan se lihas. Ja ei, lihasten nopeaa ja suurta kasvua ei todellakaan tarvitse pelätä. Treenillä ja varsinkin ruoalla on todella suuri vaikutus siihen, että millaiseksi se kroppa muokkautuu. isot lihakset saadaan aikaan vain progressiivisella, johdonmukaisella, kunnianhimoisella ja kovalla treenillä sekä plussakaloreilla ja hyvin optimaalisella ravinnolla. Laihdutuksen jälkeen, kun kaloreita vasta pikkuhiljaa nostetaan, ei millään siis pystytä tähän. Kiinteytymiseen tarvitaan kulutusta vastaavat tai hieman yli menevät kalorit.

P6221429

Eli pähkinänkuoressa: Laihdutus = miinuskalorit, kiinteytyminen = plusmiinusnolla, lihasmassan kasvatus = plussakalorit

Tärkeintä laihtumisen jälkeen olisi siis eheyttää aineenvaihdunta, edelleenkin liikkua tai vähintään tässä vaiheessa aloittaa säännöllinen liikkunen sekä muokata salitreeniä. Laskenutta perusaineenvaihduntaa pystyy paikkaamaan kasvattamalla lihaksia (kiinteytyminen) ja erittäin paljon kasvattamalla lihaksia kunnolla ja treenaamalla kovaa (lihasten kasvatus).

Miksi laihtuminen ei siis välttämättä ole se vaikein osuus?

Laihtua voit myös ilman liikuntaa (ei missään nimessä suositeltavaa). On suhteellisen helppoa syödä vähemmän kuin kuluttaa, varsinkin jos motivaatio on todella korkealla ja ylipainoa on paljon. Moni pärjää kauankin ihmeellisillä kitudieeteillä mutta heti dieetin loputtua lihoo kaiken korkojen kera takaisin.

Painonhallintavaiheessa viimeistään syömisen pitää olla hyvinkin kontrolloitua. Pitää tietää suhteellisen tarkkaan oma kulutuksensa ja osata nostaa ruokamäärää tarpeeksi, mutta maltillisesti. Liikuntaa tulisi muokata ja mahdollisesti lisätä. Moni huomaakin laihduttuaan ilman liikuntaa, etteivät tulokset olleet odotetun kaltaiset. Pelkällä ruokavaliolla laihduttaminen ei tuo pyöreitä pakaroita ja pyykkilautavatsaa, vaan siihen tarvitaan liikuntaa ja useimmiten salitreeniä.

Siksi olenkin sitä mieltä, että jokaisen laihuttajan pitäisi viimeistään painonhallinta vaiheessa ottaa edes hetkeksi itselleen valmentaja. Ja siksi myös ehdottomasti suosittelen laihduttajille kuntosalia. Jotta lopputuloksena ei ole roikkuva iho ja löysä kokonaisuus ja jotta siihen kroppaan saadaan muotoa ja mallia.

Valmentaja myös oikeasti osaa neuvoa, että mitä siellä kuntosalilla pitäisi tehdä. Väärin tehdyt tekniikat tekevät enemmän tuhoa kuin hyötyä. On myös huomattu, että väärin tehdyt tekniikat kuluttavat huomattavasti vähemmän energiaa kuin oikeaoppisesti tehty treeni. Vaikka netti vilisee täynnä erilaisia treeniohjelmia, olisi ääretöttän tärkeää saada itselleen parhaiten sopiva treeniohjelma ja myös katsoa tekniitan kuntoon. Valmennus on sijoitus omaan terveyteensä ja tulevaisuutensa. Kun kerralla hoitaa asiat kuntoon, ei tarvitse kitua vuosikausia erilaisilla pussikeittodieeteillä ja ihmetellä, että miksi ei ikinä laihdu tai miksi paino jojoilee hurjasti.

P6221476

 

Vaatteet Junkyard

Adidaksen swetari TÄÄLTÄ

XX-XY kengät TÄÄLTÄ

 

Angstin loppu!

Oon viime aikoina jutellut paljon tosi ihan mielettömien ihmisten kanssa. Jotenkin oon nyt osannut valita ympärilleni niitä oikeita ihmisiä. Mun lähipiiri ja tukiverkosto alkaa viimein eheytymään ja oon ihan lyhyen ajan sisällä ihan aidosti saanut itselleni ystäviä. Mulle on tullut ihan sellasia ystävyys-ihastumisia. Tiedättekö kun ihastut johonkin ihmiseen ystävämielessä? Hullaannut toisesta ihan täysin. Se tunne, kun sulla vaan kertakaikkiaan klikkaa jonkun kanssa!

Tuo asia on ollut sellainen, miksi mulle on tullut nyt paljon energisempi ja parempi olo. Ihmiset tarvitsevat ystäviä, lämpöä ja tukea ympärilleen. Mun missio siitä, että pois kaikki negatiivinen ja latistava ympäriltä ja nyt päästän lähelleni vain hyvää energiaa, on vihdoin alkanut toimia. Mun lähellä on nyt sellaisia ihmisiä, jotka tukee mua ja uskoo muhun. Tää fiilis on jotenkin vaan niin ihana. Melkein tippa linssissä tätäkin kirjoitan. Oon nyt vaan niin kiitollinen näistä uusista ihmisitä mun ympärillä. <3

Photo 1.10.2015 18.20.59
Kuva: Saku Laaksonen

BoomBodyn Sara lähetti mulle kokeiluun hänen itse suunnitelemansa treenipökät. Herrasiunaa miten hyvät! Tiedätte varmasti mun rakkauden Bia Brazileita ja Brasil Suleja kohtaan? Saran suunnitelemät pökät on molempien noiden housujen hyvät puolet yhdessä. Plus mun mielestä ei ole mitään tärkeämpää ja hienompaa kuin tukea suomalaista yrittäjyyttä.

Photo 9.10.2015 20.49.13

Photo 9.10.2015 20.34.57

File 10.10.2015 11.19.03

Omat housuni ovat uutta basics-mallistoa, korkealla vyötäröllä. Vyötärön voi nostaa ylös tai laittaa kaksinkerroin. Liiveissä on kevyt toppaus eli ei tarvitse olla ”pitkät päällä”! 😀 Mallistossa myös V-waist leggings, jossa vyötäröä korostava leikkaus.

Ihanaa viikonloppua puput ja kaikille kisailijoille isot tsempit! <3