Kypros, Aiya Napa

Tiedän, tiedän.. tämä postaus tulee auttamattoman myöhässä! Mutta itselleni tuttuun tapaan, minulla on ollut teknisiä ogelmia. Puhelimeni irtisanoi itsensä ja sitä ennen teki hidasta kuolemaa ja vaikeutti elämääni kun ei suostunut lataamaan kuvia dropboxiin. Osa kuvista menikin puhelimen mukana, mutta laitan ne, jotka vaivalla ja tuskalla sain säilöttyä. Nyt on muutenkin monen monta postausta jonossa, eli aktivoidun tässä kuussa taas kirjoittelemaan.

Mutta. Ristus sentään, loma teki hyvää. Oli ihanaa olla täysin muussa ympäristössä ja vain nauttia. Ilman läppäriä, ilman koiran pissattamista, ilman kaloreiden laskemista, ilman treeniä. Kaikki siis asioita, joista nautin, mutta totta himputissa tekee välillä hyvää myös irtautua kaikesta aivan täysin.

Olin matkalla serkkuni ja ystäväni kanssa. Jaoimme yhdessä yksiön. Jännitin ennen matkaa, että miten ihmeessä kaltaiseni super-introvertti tulee kestämään viikon samassa tilassa kahden muun ihmisen kanssa. Mutta matka sujui sen suhteen täysin ongelmitta. Olen matkustamisen suhteen vielä hyvin arka ja turvauduin heihin niin paljon, että en olisi edes halunnut olla yksin. Ja on niin tärkeää, että kenen kanssa ajan viettää. Jos saa olla täysin oma itsensä, eikä tarvitse jännittää, pystyn olemaan pitkiäkin aikoja ilman omaa aikaa. Tietysti kotioloissa asia on eri, koska oman tilan kaipuu tulee suurempana, kun haluaa olla yksin omassa kodissaan. Olisi täysin eri asia, jos omaan kotiin tulisi kaksi ihmistä viikoksi, eikä silloin saisi omaa aikaa. Plus, lomalla on aina loma-aivot. Silloin jotenkin osaa relata, eikä halua millään pienillä tai tyhmillä asioilla pilata lomaansa, vaan suhtautuu kaikkeen mahdollisimman rennosti. Argh, kumpa aina voisi olla sellainen, heh.

Hotellimme oli kivan kävelymatkan päässä keskustasta ja joka päivä tulikin kävelyä reippaasti. Hirveästi ei tullut shoppailtua, toki jo budjettikin pisti vastaan. Ruoka ja juomat olivat edullisempia kuin täällä, mutta kyllä silti päivässä sai 50-100€ palamaan pelkästään niihin, vaikka ei kovin herroiksi edes eletty. Kyproksella on myös valuuttana euro ja aika oli sama kuin Suomessa. Ilmea oli hyvin trooppinen eli kostea, asteita keskimääräisesti noin 35c. Näin suomalaiselle se oli äkkiseltään todella paljon. Ensimmäiset päivät hikoilin kuin pieni sika, mutta lämpöön onneksi tottui ja luojan kiitos hotellissa oli kunnon ilmastointi.

Lento, kuumuus ja nestehukka aiheuttivat ihan älytöntä turvotusta etenkin nilkoissani. Tiedän, että jalkojeni verenkierrossa on jotain häikkää, ehkä laskimoissa jopa. Se tuntuu olevan äidin puolelta sukuvika ja ongelma on vaivannut minua ennenkin. Täytyisi hommata kunnon lentosukat ja pitää hyvää huolta jalkojen verenkierrosta. Muilla samaa ongelmaa?

Kävin hieronnassa ja täti ilmeisti teki lymfahieronnan ja sen jälkeen nilkkani olivat pienemmät kuin ikinä! Täytyisi varmaan käydä useammin sellaisessa, kun ilmeisesti kannan aina pientä vesisäilöä nilkoissani, kääk.

Kävimme muuan muassa sirkuksessa ja huvipuistossa. Emme varanneet ennakkoon mitään, vaan menimme päivä kerrallaan, jaksamisen ja mielenkiinnon mukaan. Halusinkin, että loma todella on loma, eikä jatkuvaa sykkimistä paikasta toiseen. Joka aamu otimme monta tuntia aurinkoa joko altaalla ja Nissi beachilla.

Loma todella teki hyvää, matkustaminen teki vielä parempaa. Tuli vain aivan älytön matkakuume vielä enemmän! Haluan matkustaa vielä moneen, moneen paikkaan. Tekee niin mielettömän hyvää päästää hetkeksi eroon omista kuvioistaan ja nähdä muunlaista maailmaa. <3

Mikä on ollut teidän lemppari matkustuskohteenne? Miksi?

Kalium, tuo aliarvostettu kivennäisaine

Viime vuosina on paljon puhuttu magnesiumista ja sen tärkeydestä etenkin urheilijoiden keskuudessa. Usein kuitenkin unohdetaan täysin ihan yhtä tärkeä kivennäisaine, nimittäin kalium. (huom. eri asia kuin kalsium)

Kalium toimii elimistössä natriumin vastavaikuttajana. On siis usein väärin luultua, että kehon turvotus johtuu yksinomaan liiasta suolan eli natriumin saannista. Kyse saattaa kuitenkin olla natriumin ja kaliumin välisestä epätasapainosta kehossa. Diureetit eli kehon turvotusta poistavat lääkkeet usein haittaavat kehon natrium-kalium tasapainoa ja toimivatkin täten juuri päinvastoin kuin niin pitäisi, eli aiheuttavat kehoon turvotusta.

Kaliumin tarve vaihtelee aina 350mg:sta jopa 7000mg:n. Se osallistuu laajalti elimistön elektrolyyttitasapainoon, energia-aineenvaihdunnan ja entsyymitoimintojen säätelyyn.

Kalium on äärimmäisen tärkeä niin sydämelle, lihaksille kuin hermostolle. Se säätelee myös kilpirauhashormonin eritystä sekä sokeriaineenvaihduntaa.

Kaliumin puutosoireita ovat mm.  väsymys, ummetus, lihasten heikkous, turvotus sekä munuaisten toimintahäiriöt.

Koska etenkin urheilijan tulisi saada reippaasti myös suolaa eli natriumia, kalium tulee yhtä tärkeään rooliin koska kaliumin saanti tasaa runsaan natriumin nauttimisesta aiheutuvat ongelmat, kuten korkea verenpaine ja munuaisten kuormitus.

Hyviä kaliuminlähteitä ovat mm. tomaatti, pellavansiemenet, banaanit, maitotuotteet sekä vihreät kasvikset. Vaikka itse ne mikään ylin superfoodien puolestapuhuja tai suurkuluttaja ole, itselläni on käytössä vehnäorasjauhe, joka on täynnä mm. kaliumia ja magnesiumia. Suosittelen!

 

Treenin täyteistä uutta viikkoa!

Minut löydät somesta @pauliinaoliviatraining sekä @pauliina_olivia