Laihdutusko se vaikein osuus?

Sisältää affiliate-linkkejä

Laihtuminen – syö vähemmän kuin kulutat. Kaikessa yksinkertaisuudessaan se on silti niin vaikeaa ja monimutkaista. Vai onko?

Laihtuminen varsinkin alkuun vaatii paljon totuttelua, kärsivällisyyttä ja uusien tapojen kokonaisvaltaista opettelua. Pieni pintaraapaisu ei riitä, vaan asioita täytyy opetella ihan alusta loppuun ja vieläpä ottaa pysyväksi tavaksi. Mutta  mitä tapahtuu laihtumisen jälkeen?

P6221415

Laihtumisen jälkeen aineenvaihduntasi on pienempi kuin ennen. Jos ennen painosi nousi kun söit tietynmäärän ja painoitkin enemmän, niin voit kuvitella mitä vain tapahtuu jos laihtumisen jälkeen alat syömään samalla tavalla kuin ennen. Laihtuminen ei siis missään nimessä ole kuuri, jonka jälkeen palataan tasan entiseen. Jos näin tapahtuu, paino kipuaa nopeasti takaisin entisiin lukemiin ja usein vielä siitä yli.

Laihtumisen jälkeen ei kuitenkaan saa alkaa myöskään pelkäämään syömistä. Aineenvaihdunta tulisi saada kuntoon ja kroppaan lihaksia. Tähän auttaa se, että ruokamäärää lisätään hallitusti ja hillitysti, siinä missä liikuntaa ja salitreeniä muokataan lihaksia kasvattavaksi. Lihasten maltillinen kasvatus tässä vaiheessa on siis synonyymi kiinteytymiselle. Jos ihminen on pelkkää luuta ja nahkaa, ei lopputulos ainakaan kiinteältä näytä. Se, mikä tuo kiinteyden ja muodon siihen kroppaan on nimenomaan se lihas. Ja ei, lihasten nopeaa ja suurta kasvua ei todellakaan tarvitse pelätä. Treenillä ja varsinkin ruoalla on todella suuri vaikutus siihen, että millaiseksi se kroppa muokkautuu. isot lihakset saadaan aikaan vain progressiivisella, johdonmukaisella, kunnianhimoisella ja kovalla treenillä sekä plussakaloreilla ja hyvin optimaalisella ravinnolla. Laihdutuksen jälkeen, kun kaloreita vasta pikkuhiljaa nostetaan, ei millään siis pystytä tähän. Kiinteytymiseen tarvitaan kulutusta vastaavat tai hieman yli menevät kalorit.

P6221429

Eli pähkinänkuoressa: Laihdutus = miinuskalorit, kiinteytyminen = plusmiinusnolla, lihasmassan kasvatus = plussakalorit

Tärkeintä laihtumisen jälkeen olisi siis eheyttää aineenvaihdunta, edelleenkin liikkua tai vähintään tässä vaiheessa aloittaa säännöllinen liikkunen sekä muokata salitreeniä. Laskenutta perusaineenvaihduntaa pystyy paikkaamaan kasvattamalla lihaksia (kiinteytyminen) ja erittäin paljon kasvattamalla lihaksia kunnolla ja treenaamalla kovaa (lihasten kasvatus).

Miksi laihtuminen ei siis välttämättä ole se vaikein osuus?

Laihtua voit myös ilman liikuntaa (ei missään nimessä suositeltavaa). On suhteellisen helppoa syödä vähemmän kuin kuluttaa, varsinkin jos motivaatio on todella korkealla ja ylipainoa on paljon. Moni pärjää kauankin ihmeellisillä kitudieeteillä mutta heti dieetin loputtua lihoo kaiken korkojen kera takaisin.

Painonhallintavaiheessa viimeistään syömisen pitää olla hyvinkin kontrolloitua. Pitää tietää suhteellisen tarkkaan oma kulutuksensa ja osata nostaa ruokamäärää tarpeeksi, mutta maltillisesti. Liikuntaa tulisi muokata ja mahdollisesti lisätä. Moni huomaakin laihduttuaan ilman liikuntaa, etteivät tulokset olleet odotetun kaltaiset. Pelkällä ruokavaliolla laihduttaminen ei tuo pyöreitä pakaroita ja pyykkilautavatsaa, vaan siihen tarvitaan liikuntaa ja useimmiten salitreeniä.

Siksi olenkin sitä mieltä, että jokaisen laihuttajan pitäisi viimeistään painonhallinta vaiheessa ottaa edes hetkeksi itselleen valmentaja. Ja siksi myös ehdottomasti suosittelen laihduttajille kuntosalia. Jotta lopputuloksena ei ole roikkuva iho ja löysä kokonaisuus ja jotta siihen kroppaan saadaan muotoa ja mallia.

Valmentaja myös oikeasti osaa neuvoa, että mitä siellä kuntosalilla pitäisi tehdä. Väärin tehdyt tekniikat tekevät enemmän tuhoa kuin hyötyä. On myös huomattu, että väärin tehdyt tekniikat kuluttavat huomattavasti vähemmän energiaa kuin oikeaoppisesti tehty treeni. Vaikka netti vilisee täynnä erilaisia treeniohjelmia, olisi ääretöttän tärkeää saada itselleen parhaiten sopiva treeniohjelma ja myös katsoa tekniitan kuntoon. Valmennus on sijoitus omaan terveyteensä ja tulevaisuutensa. Kun kerralla hoitaa asiat kuntoon, ei tarvitse kitua vuosikausia erilaisilla pussikeittodieeteillä ja ihmetellä, että miksi ei ikinä laihdu tai miksi paino jojoilee hurjasti.

P6221476

 

Vaatteet Junkyard

Adidaksen swetari TÄÄLTÄ

XX-XY kengät TÄÄLTÄ

 

Kurvikkaan farkkupylly

Sisältää kaupallisia linkkejä

On olemassa yksi farkkumalli yli muiden – Dr Denimin Lexyt.

Materiaali ei ole maailman kestävintä, mutta hintaansa nähden (alle 50€) farkut ovat aivan loistavat. Minulla joka tapauksessa farkut kuin farkut kuluvat aika pian, koska omistan isot reidet. Housut siis enemmin tai myöhemmin kuluvat haaroista, maksoivat ne sitten viisikymppiä tai kaksisataa.

Lexyjen vyötärö tulee juuri oikealle kohdalle ja housut antavat juuri tarpeeksi periksi. Eivät kuitenkaan liikaa, ettei pehva näytä ihan hiekkasäkiltä.

P5200431
Kurvikkaan farkkupylly

Istuvien farkkujen löytäminen näin isolla pyllyllä ei ole maailman helpoin tehtävä. Ja kuten olen monesti todennut, kurvikkaana on vaikea löytää istuvia vaatteita. Kun pylly on ihan eri kokoa kuin vyötärö, pitää vaatteiden olla aika vartalonmyötäisiä. Jos laitan päälleni liian kaapumaisia ja liikaa yläkroppaa ja pienintä kohtaani, eli vyörätöä peittäviä vaatteita, näytän helposti isommalta kuin olen.

P5200445

P5200464

Itse tykkään todella paljon mun isosta ahterista. Tykkäsin siitä jo kauan enne kuin isot ahterit oli vielä muotia. Ja haluan pukea sen sellaisiin farkkuihin, jossa se saa elää ihan omaa elämäänsä vapaasti. Eikä puristua liian tiukkaan farkkuun ja elää elämäänsä pannukakkuna. FREE THE NIPPLE BUTT!

P5200429

P5200444

Mitkä ovat teidän lempifarkut? 

FARKUT TÄÄLTÄ (minulla kokoa L)

PAITA TÄÄLTÄ (minulla kokoa M)