Ihmiset eivät aloita, koska eivät halua aloittaa pohjalta

*Sisältää mainoslinkkejä

Olen huomannut erään valitettavan huomion. Ja se koskee meistä jokaista, jossain elämän asiassa. Me emme halua aloittaa uutta asiaa, koska emme halua olla huonoja missään tai aloittaa niin sanotusti pohjalta. Emme ole valmiita hetkellisesti olemaan täysin untuvikkoja jossain, mahdollisesti näyttää jopa hassulta tai tyhmältä. Halumme olla täydellisiä estää meitä toimimasta.

Sama pätee usein laihtumiseen ja treenaamiseen. Ei edes aloiteta, koska on aivan liikaa aloittaa sieltä ”pohjalta”. Mikä se sitten kenellekkin on. Kyse on myös todellisuuden välttämisestä. Ei haluta katsoa tilannetta rehellisesti. Sama kuin alkoholismin kanssa, ensin pitää myöntää ongelman olemassaolo, ennen kuin siihen voidaan tehdä ratkaisevia muutoksia. Uskon, että sama pätee mihin tahansa elämäntapojen muutokseen. Sekä tietysti kevyempiin asioihin, kuten vaikkapa siihen, että haluaisit oppia soittamaan kitaraa.. mutta et kestä sitä, että et vielä osaa mitään. Sitä, että ensin kuluu kuukausia, jopa vuosia, että osaat oikeasti soittaa kitaraa. Tässä pätee sama, ’kaikki mulle heti nyt’ -ajatusmalli.

Ja korostan, että pata kattilaa soimaa. Itselläni aivan yhtälailla on asioita, joiden aloittamista lykkään, koska en halua aloittaa ns. ruohonjuuritasolta. Oppari, kestävyyskunnon kasvattaminen.. monet asiat ovat ja ovat olleet myös itselleni juuri tällaisia asioita. Toki, uuden asian aloittaminen vaatii aidon motivaation, jotta tekeminen käynnistyy. Mutta on ironista, että emme aloita asiaa, jonka haluamme, koska emme halua aloittaa.

Harva meistä kuitenkaan on monilahjakkuus ja kaikissa asioissa seppä heti syntyessään. Jos haluaa kehittyä, täytyy olla valmis tekemään uusia asioita, menemään epämukavuusalueelle ja kestämään sitä tunnetta, että ei vielä osaa jotain tai joutuu kirjaimellisesti aloittamaan tyhjästä.

 

****

Olethan huomannut kesän tarjouspakettini

 

Onlinevalmennus 3kk 200€  (norm. 400€)

  • Ruokavaliosi analysointi
  • Henkilökohtainen ruoka- sekä treeniohjelma sekä niiden päivitys kehityksen mukaan
  • Yhteydenpito valmentajaan läpi valmennuksen

sekä livevalmennuspaketit

1 paketti 250€ 

  • Alkuhaastattelu
  • Henkilökohtainen ruoka- sekä treeniohjelma
  • Kuntosaliohjelman läpikäyminen sekä 3 treenikertaa/tapaamista
  • Yhteydenpito valmentajaan

2 paketti 430€

  • Alkuhaastattelu
  • Henkilökohtainen ruoka- sekä treeniohjelma ja niiden päivitys kehityksen mukaan
  • Kuntosaliohjelman läpikäyminen sekä 6  treenikertaa/tapaamista
  • Yhteydenpito valmentajaan

3 paketti 600€

  • Alkuhaastattelu
  • Henkilökohtainen ruoka- sekä treeniohjelma ja niiden päivitys kehityksen mukaan
  • Kuntosaliohjelman läpikäyminen sekä 10 treenikertaa/tapaamista
  • Yhteydenpito valmentajaan

 

Lisäinfoa löydät pauliinaolivia.fi 

Kun motivaatio hiipuu

Sisältää affiliate-linkin

Hyvin usein ihmisen motivaatiolle käy sama ainainen draaman kaari: alussa ollaan superinnostuneita, innostusta jatkuu ehkä muutama viikko ja sitten motivaatio alkaa hiipua.

Miksi näin käy?

Yleisin syy ilman valmentajaa laihduttaville on se, että tehdän liian paljon ja liikaa. Syödään liian vähän ja liikutaan liikaa. Lähdetään liian vauhdikkaasti liikkeelle. Nälkä ja väsymys vievät ennen pitkää voiton.

Valmentajan kanssa treenaaville voi tapahtua herääminen todellisuuteen – ei tämä ollutkaan niin kivaa kuin kuvittelin. Jotkut saattavat ottaa valmentajan vain ulkoistaakseen laihtumisensa. Mutta kun edelleen itse varsinainen työ jää ihmiselle itselleen. Valmentajalta odotetaan mieletönsä tsemppausta ja lähestulkoon maagisia taitoja motivaation ylläpitämiseen. Mutta ilman aitoa sisäistä motivaatiota, mikään ulkoinen tekijä tai ulkoinen motivaattori ei auta. Valmentaja voi yrittää elvyttää motivaatiota, mutta ei pysty aikaansaamaan sitä asiakkaan puolesta.

P6221426Vaatteet: *Jynkyard 

Usein muutaman viikon kohdalla romantisoitu käsitys laihtumisesta ja valmennuksesta on hälvennyt. Kun muutoksesta unelmoi, sitä kuvittelee itsensä helkkarin hyvän näköisenä ja romantisoi ajatuksen treenistä ja ruokavaliosta. Mutta kun todellisuus on kuitenkin, että laihtumien ja muutokset ovat ihan perus arkea. Käyt töissä, käyt salille, teet ruokaa, näet kavereita. Taustalla ei soi jatkuvasti hieno motivaatiomusiikki ja muutoksia ei tule heti. Se on arkea ja toisaalta kovaa työtä, joka asiakkaan täytyy itse tehdä.

Pahin motivaation tappaja on se, että jos alusta asti tekee kaiken vähän sinne päin, näkyy se myös tuloksissa. Ja jos tuloksia ei tule, motivaatio kärsii. Se mikä ylläpitää motivaatiota ovat tulokset. Ja kun tuloksia tulee ja motivaatio pysyy sitä kautta elossa, tulee kaikesta tästä tapa ja sitä kautta elämäntapa. Jos heti tulee lipsumisia, on itseään myöhemminki vaikea estää ja. Lipsuminen kasvaa ja motivaatio kärsii kerta kerralta enemmän. Etsitään tekosyitä ja syitä sille, miksi esim. ruokavaliota ei jaksa tai kannata ylläpitää. Pahimmassa tapauksessa syyt laitetaan valmentajan niskaan. Se on defenssi, jossa ei uskalleta katsoa tilannetta sellaisena kuin se on.

P6070914Valmentajan työ ennen kaikkea henkistä. Valmennettaville täytyy osata antaa henkistä tukea. ”Kirjaviisaus” on vain pieni osa ammattia. 

Kolmas syy on se, että arki todella iskee vasten kasvoja. Tulee stressiä, sydänsuruja, huonosti nukuttuja öitä. Sitä oikeaa elämää oikeine huolineen. Usein silloin vanhat tavat nousevat esiin, stressiä yritetään helpottaa syömällä ja sydänsuruihin mukamas automaattisesti kuuluu jäätelö. Juuri tämä on se mihin kulminoituu se, miksi ihmiset eivät aikaansaa muutosta. Ne vanhat tavat on muutettava. Syöminen on maailman nopein tapa yrittää hallita tunteitaan, mutta samalla maailman petollisin. Tärkeintä olisi oppia hallitsemaan tunteensa ja etsimään erilaisia keinoja selvitä tunnemyrskyistä. Mitä ihan oikeasti se jäätelö tai suklaa auttaa? Se ehkä hetkellisesti nostaa verensokerisi ja tuottaa mukamas hyvänolon tunnetta, mutta pian verensokerit taas laskevat, mukaan tulee morkkis ja olo on taas paska. Syöminen on todellakin äärettömän huono tapa yrittää hallita tunteitaan. Se ehkä tuntuu siltä, että se olisi helppo ja nopea keino, mutta se on ihan kaikkea muuta. Tunnesyömisellä tekee itselleen ikävän kierteen, jossa syödään aina, kun vähänkin tuntuu pahalta. Joskus se saattaa mennä jopa niin pitkälle, että jopa keksitään aiheita, josta mielensä on taas pahoittanut, jotta vaan saisi taas syödä. Itse tein juurikin tuota. Synkistelin tahallani, jotta vain sain taas syyn sääliä itseäni ja syödä. Se oli ehkä epäterveellisin tapa mitä minulla on ikinä ollut.

Ihmisen syyt repsahtaa ovat usein kaikkea muuta kuin yksiselitteisesti herkkuhimoja. Toinen syö suruunsa ja toiselle on sosiaalisesti vaikea irtautua alkoholia kittaavista ystävistään. Motivaatio muutokseen täytyy olla suuri ja henkilökohtaisesti merkittävä, että muutokseen pystyy. Valmentaja ei voi keneltäkään varsinaisesti kieltää mitään. Usein jos kovasti käy jotain asiakkaalta kieltämään, voitte vain kuvitella, mitä se asiakas tekee valmennuksen jälkeen ja miksi kaikki kilot tulivatkin ropinalla takaisin.

Kerro kommenttiboksiin yksi syy, miksi pusket eteenpäin tällä(kin) viikolla? 🙂