Asioita, joita valmentajana arvostan

Yhteistyössä Pauliina Olivia Training

Olen oppinut valmentajana lukemaan asiakkaitani nopeassakin ajassa jo suhteellisen hyvin. Tiedän, mikä merkki viittaa siihen, että lipsahduksia on tapahtunut ja osaan jo hyvin nopeasti sanoa, että onko asiakkaalla todellista motivaatio vai ei. Jokainen asiakkaani on minulle tärkeä ja haluan oppia käsittelemään heitä oikealla tapaa. Jokainen ihminen on kuitenkin täysin erilainen, toiselle pitää asiat sanoa hyvin jämäkästi ja suoraan, siinä missä toiselle asiat pitää sanoa hellemmin. Vaatii siis pelisilmää ja ihmistuntemusta, jos aikoo toimia valmentajana. Koen nimenomaan tuon ihmisten käsittelemisen olevankin koko valmentamisen juju, mutta samalla myös se haastavin osuus. Haluan samalla olla jämäkkä, mutta ymmärtäväinen valmentaja. Kaverillinen, mutta säilyttää tietyt rajat. Haluan olla sellainen, johon ihminen voi luottaa ja uskaltaa sanoa jos väsyttää tai vituttaa.  On ihanaa, jos asiakas uskaltaa olla täysin oma itsensä, mutta silti haluaa osoittaa minulle, että pystyy antamaan 100% hommaan.

Asioita, joita pidän suuressa arvossa asiakkaissa on nimenomaan suora puhe. Kerrotaan, jos ei kiinnosta ja jos homma on mennyt tai meinaa mennä reisille. Silloin ihminen usein myös osaa vastaanottaa suoraa puhetta ja valmentajana on helppo käydä käsiksi ongelmakohtiin. Kaikista helpointa on, kun asioista voi puhua rehellisesti ja suoraan, ilman, että tarvitsee pelätä, että toinen loukkaantuu.  Elämänmuutokset vaativat ihmiseltä paljon ja on oletettavaa, että kaikki ei mene aina täydellisesti. Se ei ole ollenkaan ongelma. Ongelma tulee vasta siinä kohtaa, jos rakentavaa palautetta ei oteta vastaan ja tilanne jatkuu ilman ongelman korjaamista. On ihanaa, jos asiakas osaa katsoa itseään rehellisesti ja omaksuu virheensä. Kuitenkaan kukaan meistä ei ole täydellinen ja nimenomaan niistä virheistä oppii.

P6131066

Asiakkaissani arvostan myös oma-aloitteisuutta ja reippautta. Jos minulle laitetaan reippaasti viestejä ja kysymyksiä, kaikkea mistä vain keksii kysyttävää. Uteliaisuus on usein hyvä merkki. On myös ihanaa, jos asiakas uskaltaa kysellä, että miten hän voisi soveltaa ruokavaliota. On hienoa, jos asiakas itse tutkii ruokien tuoteselosteita ja on kiinnostunut ravinnosta. Tärkeintä on vaan yhdessä aina suunnitella ja sopia soveltamiset.

Rakastan sitä, jos asiakas on valmis menemään epämukavuusaluelleen. Silloin asiakas ei turhia valita, vaan ensin vähintään yrittää ja antaa kaikkensa. Silloin tällöin voi esimerkiksi ruokavaliossa alkaa jokin tökkimään, mutta punainen valo alkaa silloin palamaan, jos mikään ei tunnu maistuvan ja kaikkeen pitäisi kokoajan kehitellä uutta ja hyvää. Usein jos asiakkaan tavoitteet ovat epärealistiset tai eivät kohtaa tekojen summaa, voi asiakas pettyä kovasti itse ruokavalioon ja treeniin ja sen vuoksi jatkuvasti kysellä siihen uusia vaihtoehtoja. Kuitenkin hyvin motivoitunut asiakas puskee läpi vaikka harmaan kiven ja syö aamupalan joka aamu vaikka kuinka yököttäisi. Omistuneisuus ja selkäranka ovat ihanteellisia ominaisuuksia asiakkaalla.

Myös innostuneisuus on ihana asia. On ihanaa, jos asiakas on tosissaan mukana ja äärettömän innostunut. Silloin haluan panostaa asiakkaaseen 200%. Innostus tarttuu helposti myös valmentajaan! 😀

personaltrainer_pt_tampere_nettivalmennus_ravintovalmennus_ruokavalio_treeniohjelma_001-1

Tein uuden tarjouksen. Saat nyt yhden kuukauden onlinevalmennuksen hintaan 79€. Hintaan sisältyy ruoka- ja treeniohjelma, sekä  yhteydenpito valmentajaan, eli minuun, koko valmennuksen ajan. Tarjous on voimassa rajoitetun ajan ja sen voi käyttää kerran. 🙂

Yhteydenotot: [email protected]

Muutoksia kuntosaliohjelmaan

Kuten edellisessä postauksessani mainitsin, nyt lähtee kiloja tippumaan tästä muijasta. Painoa on hiipinyt viime syksyn ja talven aikana äärettömän stressin takia muutamia kiloja ja huomaan, että nyt rikottiin se raja, että ne häiritsevät minua nyt todella paljon. Nyt ohjelmani tähän asti on ollut suhteellisen tavoitteellinen lihaksien kehittymisen suhteen. Mikä ei ole ollenkaan huono juttu ja harmittaa luopua tuon tyylisestä ohjelmasta, mutta on vain raaka fakta, että jos haluaa pudottaa painoa useampia kiloja, ei samalla voi kasvattaa lihasta.

Photo 27.12.2015 11.42.46

Ohjelmat voi siis rajata kolmeen kategoriaa:

Pihvin kasvatus: Kalorit ovat plussalla, treeni on todella kovaa ja tavoitteellista. Sarjat ovat lyhyitä ja tässä ei juurikaan mässäillä aerobisilla tai sykettä nostavilla harjoituksilla. Päätehtävä on siis kasvattaa pihviä.

Kiinteytys: Kalorit siinä plusmiinusnollassa. Kehonkoostumus muuttu vaikka paino ei juurikaan muuttuisi. Rasvaa saa palamaan, mutta ei läheskään niin nopeasti kuin laihduttaessa. Tässä tilassa on ihan täysin mahdollista polttaa rasvaa ja kehittää lihasta, mutta kumpikin on hillittyä eikä kovin radikaaleja muutoksia tule odottaa. Toki aina kun treenataan kovaa, kroppa alkaa suhteellisen nopeasti tekemään muutosta parempaan. Kropasta tulee ryhdikkäämpi ja ylimääräiset nesteet häviävät. Tässä treenataan jo usein sykkeet korkealla ja aerobiset tulevat mukaan kuvioon.

Laihdutus: Kalorit miinuksella. Turha odottaa, että lihakset tekevät kasvutyötä. Pääjuttu on rasvan palaminen. Kroppa tottakai tiivistyy ja kroppa kiinteytyy, mutta radikaalia muutosta lihaksiin ei voi odottaa. Kun kalorit ovat miinuksella, ei voi olettaa, että samalla kasvaa iso KimK pyrstö. Kalorit voi sitten laihdutuksen jälkeen nostaa asteittain ja maltillisesti korkeammalle ja rasvan palamisen jälkeen voi keskittyä kehon muokkaamiseen ja lihaksien kasvattamiseen.

Eli, edellinen ohjelmani oli hyvin pitkälti kiinteytymistä varten suunniteltu. Kalorit olivat plusmiinusnolla ja treeni oli kovaa. Rasvaa paloi ja lihasta tuli, mutta hyvin rauhalliseen tahtiin. Halusin tähän muutosta ja pyysin valmentajaltani, että olisiko ok, jos tehtäisiin alkuun sellainen -10kg rykäisy. Ja sitten sen jälkeen voisi taas keskittyä tavoitteellisempaan treenaamiseen. Tiedän, että uusi valmentajani on pitkälti rankkoja dieettejä vastaan, mutta onneksi hän suostui tähän. Tai, ei kyseessä ole niinkään rankka dieetti. Mutta ehkä sanoisin näin, että valmentajani tykkää enemmän kasvattaa asiakkailleen lihasta kuin laihduttaa heitä. Mutta molemmat nyt onneksi oltiin samalla aaltopituudella siitä, että tässä kohtaa tuo kymppi pois painosta tekisi hyvää motivaatiolleni.

File 11.1.2016 12.28.50

Haluan kesällä olla edes suhteellisen hyvässä tikissä puoli vuotta maltillisella rasvanpolttelulla se aika on varsin lyhyt. Kun taas ihan laihduttamisella voi aikaan saada nopeastikkin tuloksia. Laihdumisen jälkeen voin taas rauhassa keskittyä lihasten kasvattamiseen ja kiinteytymiseen. Varmasti kaikilla naisilla on oma maaginen painolukunsa, minulla se on noin 65kg. Pidän sitä suuntaa antavana lukuna, mutta suurinpiirtein tuonne kun pääsen, voin taas aloittaa kiinteytymisvaiheen.

Nyt siis kuntosaliohelmaani muutetaan siten, että unohdetaan hetkeksi ”tavoitteellisuus” ja keskitytään nostamaan syke ylös joka treenissä. Treenii kuuluu patteriharjoituksia ja supersarjoja. Varsinaisen ohjelman saan käsiini tämän viikon lopulla ja kerron sitten tarkemmin, että miten ohjelmaa ihan konkreettisesti muutettiin.

File 11.1.2016 12.29.33

On hieman haikeaa luopua tavoitteellisesta treenistä, mutta aina sitä voi onneksi jatkaa sen jälkeen kun on poltettu hieman rasvaa ensin päältä. Jos sitä vielä joskus tämän elämän aikana pääsisi ihan kunnolla sitä pihviä kasvattamaan, niin olisi ihan kiva! 😀 Monet ihmettelevat vaikka en ole mikään supervahva vaikka ”fitness”-ihmiseksi itseni ehkä tituleeraankin.. mutta en tietenkään ole kun olen suurimman osan elämästäni ollut vain dieetillä eli laihduttanut, enkä juurikaan ole päässyt vielä voimatasoja oikeanlaisella treenillä kasvattamaan. Laihtuminen ja voima kun eivät kulje käsi kädessä. 🙂

Ihanaa viikkoa, muistakaa rokata!

RIP David Bowie <3