Kuinka usein tulisi venytellä?

Kehonhuoltoon tulisi suhtautua kuin treeniin, ja sille tulisi myös varata oma aikansa viikosta. Treenaavan ihmisen kannattaa pitää huolta kehonsa liikkuvuudesta, nivelistä ja lihaksista. Jos käy monta kertaa viikossa salilla treenaamassa, on kehonhuolto enemmän kuin paikallaan.

img_4868

Jos jotenkin pystyisin konkretisoimaan asian, esittäisin asian näin:

Verrataan lihasta ja kättäsi. Pystyt kättelemään, jos kätesi on rento. Sormesi ovat taipuisat ja liikkuvat normaalisti.

Jokainen treeni kiristää hieman lihaksiasi. Kuvittele taas kätesi ja kuvittele kätesi menevän joka treenistä hieman nyrkkiin. Jos venyttelet, kätesi palautuu nyrkistä. Mutta jos et venyttele, käsi menee aina enemmän ja enemmän nyrkkin. Jossain kohtaa nyrkki on niin tiukka, että se saa kättä enää auki ja et pysty kättelemään.

Sama pätee lihakseen, se kiristyy niin paljon, että et pysty enää treenaamaan. Jos yrität väkisin treenata liian kireää lihasta, enemmin tai myöhemmin satutat itsesi. 

Toivottavasti saitte kiinni tuosta esimerkistä! 😀

Venyttelylle ja kehonhuollolle on siis oikeasti oma paikkansa, eikä se ole turhaa puuhaa. Se estää myös erilaisilta vammoilta, kun lihas ei ole treenatessa liian kireä. Kireä lihas on myös heikompi ja venyttelyn avulla niin lihaksen kimmoisuus, nivelten liikkuvuus kuin palautuminen parantuu.

img_5506

Jokaisen treenin jälkeen voit nopeasti (20sec) venytellä treenatut lihakset, mutta kerran viikossa kaikki lihakset tulisi venytellä pitkillä 1-3min venytyksillä. Itse teen aina niin, että vaikkapa viikonloppuna kun ei ole treeniä, käyn palauttavalla lenkillä, jonka jälkeen venyttelen tai rullailen. Tämän avulla olen saanut myös niskani parempaan kuntoon ja huomannut, että kroppani ottaa treeniä paremmin vastaan seuraavalla viikolla. Venyttelyn tai rullailun ei tarvitse olla rakettitiedettä, pääasia on, että kehoaan muistaa huoltaa. Venyttelyn ja kehonhuollon lisäksi ei tule unohtaa levon ja ravinnon merkitystä.

Kuinka usein sinä venyttelet? Onko kehonhuolto sinulle tärkeää? 

Mitä aerobista kuntosalitreenin ohelle?

 

Kuntosalitreenauksen lisäksi kannattaa myös tehdä aerobista. Mikä sitten sopii parhaiten ja koska?

IMG_3726

Jos haluat laihtua, niin aerobisten määrää voi ja kannattaa lisätä. Salitreeni, ruoka ja lepo ovat kuitenkin ne tärkeimmät asiat laihtumisessa, mutta aerobisilla laihtumiseen saa mukavasti lisäboostia. Se, että pitääkö lenkki tehdä aamulla ja tyhjällä vatsalla, on mielestäni yhdentekevää. Olen törmännyt moniin tutkimuksiin joissa sanotaan, että asialla ei ole juurikaan väliä. Jos siis koet aamuaerobiset liian tuskallisiksi, kuten minä koen, niin voit ihan hyvin tehdä lenkit vasta illalla. Hyvä olisi kuitenkin tehdä lenkki niin, että et ole syönyt kahteen tuntiin. Tässäkin asiassa pätee taas se oma fiilis. Jos pidät aamulenkeistä, mene aamulenkille. Jos taas koet ne aivan kamalaksi, mene vasta illalla. Simple. 😀

IMG_20140328_210912 – Kopio

Jos tarkoituksesi on kasvattaa lihasta, suosittelisin vähentämään aerobisten määrää. Pari lenkkiä viikkoon kuitenkin ylläpitämään kuntoa ja edistämään palautumista. Mutta kaikki muu aerobinen tulisi jättää pois, kun ideana on saada kroppaan pluskaloreita.

Miten aerobinen kannattaa sitten tehdä?

Itse suosittelen ihan kävelylenkkejä. Rankan salitreenin vastapainoksi sopii vallan mainiosti reipas kävely. Noin 40-60 minuutin lenkki kerrallaan on sopiva aika. Laihduttaessakaan aerobisia ei tulisi tehdä liikaa ja lepopäivät tulee muistaa. Ideana ei kuitenkaan koskaan saa olla kropan näännyttäminen tai rääkkääminen vaan tästä hommasta pitää osata nauttia (ainakin suurimman osan ajasta :D) . 🙂

IMG_4353

Itse suosittelisin vielä kerran viikossa yhden aerobisen kanssa tehtäväksi koko kehon pitkät venyttelyt. Venyttelyt muutenkin kannattaa tehdä silloin, kun lihakset on lämmitelty. Venyttelypäivän tulisi olla kuitenkin treenivapaa päivä.

IMG_20150118_131533Rullaus on myös hyvin suositeltavaa! 🙂

 

58-0077_M0003224_Fr

 *Adidas college-housut alle 40€

Psst.. Elloksella on edelleen ihan järkyttävän hyvät alet! Itse löysin farkkuja ja legginsejä ja *juhlamekon ihan pilkkahintaan. Aletuotteet nyt kunniaan, kun olen vain kesän näissä mitoissa ja sitten taas dieetataan.

36-7146_main

Elloksen aleen päästä *TÄSTÄ linkistä. Tässä vielä pari alekoodia: 

315405 30% alennusta* tilauksesi kalleimmasta tuotteesta + säästät toimituskulut*

315730 Osta 3 maksa 2 lastenvaatteista

315416 -30% Jotex-tuotteista, kertakäyttöinen koodi. Pienin tilaus 25 euroa, ei toimi aletuotteisiin